11. december 2014 - 22:24 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Microsoft Word, jeg kan ikke indstille Normal.dotm

Jeg stillede et lignende spørgsmål, http://www.eksperten.dk/spm/999764 .  Jeg fik et antal indlæg, som jeg takker for, men som desværre ikke løste problemet.  Jeg prøver nu, efter at have lukket det spørgsmål, at angribe problemet fra en anden synsvinkel.  Måske har nogen oplevet noget lignende og vil dele deres erfaring med mig.

Til sagen:  Jeg kører Microsoft Office 2010 på Windows 7 professionel.  Min Word er indstillet til en afstand mellem afsnit på 10pt og en linjeafstand på 1.15.  Jeg ønsker 0pt og en linjeafstand på 'enkel'.  Standard løsningen er i et word dokument at ændre disse indstillinger og gemme det med virkning for alle følgende dokumenter.  Derved ændres templaten Normal.dotm.  Og det virker fint på min kones komputer.  Der kan jeg snildt ændre indstillinger, gemme dem, og se de ændrede indstilliger anvendt i nye word dokumenter.

Problemet er, at det ikke virker på min komputer.  Når jeg har ændret og gemt indstillingerne og så åbner et nyt word dokument har jeg de gamle indstilligner tilbage.  Det 'sjove' er, at somme tider når jeg har ændret og gemt indstillingerne får jeg de gemte indstillinger i det næste word dokument jeg åbner, men derefter er de gamle instillinger tilbage igen.

I det tidligere spørgsmål fik jeg, blandt andet, det råd at lukke word, 'omdøbe' C://Users/[mitNavn]/AppData/Roaming/Microsoft/Templates/Normal.dotm, og derefter åbne Word igen og tilpasse og gemme de indstillinger jeg ønskede.  Word skulle så, efter sigende, skabe et nyt Normal.dotm dokument.  Men der dannedes ikke et nyt Normal.dotm.  Ikke desto mindre har jeg kunne bruge word og ændre og gemme indstilligner (men som ikke havde virkning på nye dokumenter.)

Jeg har, efter råd i det tidligere spørgsmål, gennemsøgt C mappen, inklusiv skjulte og system dokumenter, efter dokumenter med 'efternavn' dotm for at se, om min word skulle være dirrigeret af et dokument der sad et andet sted, men det eneste dotm dokument jeg fandt var det jeg havde omdøbt.  Jeg har også, ligeledes efter råd, kørt systemgendannelse og skanning, men uden resultat.

Det at jeg somme tider, et kort stykke tid, kan ændre templaten, men at den så går tilbage til den oprindelige indstilling, får mig til at tro, at der et eller andet sted sidder et eller andet der overskriver de ændringer jeg foretager i templaten.  Men hvad og hvor?  Jeg er endda blevet overtroisk og tænkt på, at min komputer måske er blevet indfanget som en zombie, og at overskrivningerne kommer fra internettet, så jeg har slået internet forbindelsen fra og gjort det hele igen, men med det samme resultat.  Så problemet må sidde på min egen komputer.

Der er en vise, som jeg ikke kan huske hvad hedder, hvor en forelsket pige synger om jordens mest vidunderlige mand.  Hun synger:  "Har nogen nogensinde set sin lige?  Det går i hvertfald over min forstand......"  Dette problem går over min forstand.  Har nogen nogensinde set noget lignende eller på anden måde kender til det?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
11. december 2014 - 23:47 #1
Det kan tænkes, at du har installeret et tilføjelsesprogram (add-in), som laver ravage.

Ifølge følgende tråd har nogen oplevet samme problem som dig, hvis programmet PDF Complete var installeret (samme problem tidligere set med f.eks. med Adobe Acrobat 7):
http://superuser.com/questions/374830/word-2010-cant-set-default-style-and-normal-dotm-changes-do-not-appear-to-st

Prøv af slå tilføjelsesprogrammer fra og se, om det hjælper. Du kan finde anvisning på dette her:

Engelsk: http://support2.microsoft.com/kb/921541/en-us  - se under overskriften "Disable the Startup folder add-ins"

Dansk: http://support2.microsoft.com/kb/921541/da-dk - se under overskriften "Deaktiver tilføjelsesprogrammerne i mappen Start"
12. december 2014 - 09:21 #2
Det var som s......  Jeg havde også PDF Complete installeret (uden at jeg er mig bevidst nogen sinde at have installeret den), og da jeg af-installerede den kunne jeg indstille Normal.dotm og indstillingen blev der.  Altså PDF COMPLETE KAN KONFLIKTE MED WORD!

Nu kan jeg huske fortsættelsen af den vise jeg nævnte:

"Har nogen nogensinde set sin mage?
Det går i hvert fald over min forstand.
Jeg er jo kun en lille hverdags pige,
og du er jordens drabeligste mand."

I øjeblikket er du for mig jordens drabeligste mand.  Men det skal du ikke tage så tungt, det går nok snart over.  Men i hvert fald lad mig have et svar.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
12. december 2014 - 10:35 #3
Det var godt, at det lykkedes.
12. december 2014 - 15:28 #4
Rettelse:  Har nogen nogensinde set sin lige?  o.s.v.