Avatar billede Huseyin1 Nybegynder
12. december 2014 - 08:52 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Køb af bærbar

Hej. Jeg har købt en bærbar for ca. et år siden ( en packad bell) bare for at have en bærbar som jeg kunne bruge derhjemme sådan generelt. Men jeg er begyndt at se film fra nettet og spille counter strike. Problemet er at den er langsom og lagger/hakker og går i stå. Har tænkt mig at købe en ny bærbar som kan gøre 30 ting og køre 30 progammer på en gang uden problemer ( lidt overdrevet) men har ikk styr på det så tænkte at jeg skulle spørge eksperterne. Gider ikk give mere end 5000kr. Er det muligt at finde sådan en til den pris. En af mine venner har sendt mig to link som han syns jeg skulle tjekke. https://www.komplett.dk/asus-x555ln-156-hd-mat/824784#!tab:extra  https://www.komplett.dk/asus-x555la-156-hd-mat/824973#!tab:extra  De er næstens ens som jeg kan se det. CPU er på 1,7 og det er en Dual core. Kan de klare mine krav
Avatar billede Blueeyez Mester
12. december 2014 - 10:29 #1
Begge er dårlige.. Du får ikke noget særligt for pengene i de 2..
Avatar billede Huseyin1 Nybegynder
12. december 2014 - 11:41 #2
Hvad er det jeg skal kigge efter  og være opmærksom på. Er der nogle bærbar som i kan anbefagle.
Avatar billede Blueeyez Mester
12. december 2014 - 12:31 #3
Abook Z510, men jeg er i tvivl mht spil hvor grænsen går. især med counter strike.
Dernæst så skal du finde en der har en SSD (køb en usb3 ekstern til dine data) hvis den har et nvidia grafikkort, så skal den have GDDR5 og ikke ddr3 (langsommere) dens wifi kort bør helst være intel (Det bedste mærke efter min ppersonlige erfaring. Har aldrig udskiftet et intel wifi kort).
Et godt tastatur (Z510s tastatur er tasterne ekstremt gode på og tror næsten de kan tåle at du spilder vand ned i den uden at det gør noget.. Vil dog ikke garantere det, men de kan ikke tages af individuelt ligesom ved mange andre bærbare)
Z510 kan nemt åbnes nedefra og derfor er den nem at rense for skidt og evt kølepasta på når den tid kommer.
Dog en ulempe for dig er at Windows skal tilvælge ved køb. Jeg kører Linux ubuntu så jeg har sparet nogle penge og undladt at støtte Microsoft, hvilket er en bonus i min verden).
Du skal se hvor mange usb porte der er, jeg anbefaler minimum 2 x usb3 og 2x usb2.. hvis der er 3 usb3 og 1 usb2 så er det kun bedre!

En høj mhz på ram, i Z510 er der 1600 mhz, har set flere bærbare med 1066/1333 mhz kun (ret sølle). Hvis der skal være intel grafikkort så find en med intel hd graphic 4600 ligesom ved Z510... cpu vil jeg nok vælge i5 da det jo er Windows du vil køre, men os til hvis du vil spille i full hd..

kølepastaen vil jeg anbefale Gelid Go Extreme (Har ikke testet endnu sev, men har bestilt fremfor Artic MX4.. bedre køling).

Nu ved jeg godt meget af dette tænker du hvorfor skal du vide det, men ja jeg går meget op i hvad min bærbar indeholder og at den er nemt at vedligeholde.
Der er os Abook 900HD (mener jeg den hedder).. den har en del mere power, men koster os ca 7000 kr.
Avatar billede Huseyin1 Nybegynder
12. december 2014 - 14:25 #4
Nu har jeg oplysninger som jeg skal kigge efter. Den behøver ikk være super god bare den kan klare 4-5 ting på en gang uden at den går i stå eller reagere så langsomt at jeg får lydst til at kaste den i væggen. Min prioritet er at den gør det jeg siger den skal gøre hurtigt og kunne klare flere ting på en gang. :) De to som du siger lyder da til at være en gamer jeg spiller kun contrr strike. :)
Avatar billede Blueeyez Mester
12. december 2014 - 16:36 #5
Jeg ved ikke hvor meget Counter Strike kræver, da du ikke skriver hvilken version du spiller :-)
Dertil kommer at jeg hellere vil anbefale noget der yder lidt bedre end noget som du bliver skuffet over..
Mit valg på Abook var fx fordi den kan skilles ad fra bunden og derved nemt renses forstøv hvilket kan give et par år ekstra og ikke mindst skifte kølepasta.. Dette håber jeg vil gøre noget..

Dertil synes jeg du skal huske på at alt kan gå i stykker, så at købe hos en lokal IT butik er meget fornuftigt fremfor online og hvis de selv kan reparere maskien, så skal du ikke gå og vente på at få den fra reperation.. Som sagt alt kan fejle/gå i stykker også selvom man er god mod det..
Avatar billede Huseyin1 Nybegynder
12. december 2014 - 17:01 #6
Tak.
Det er go version jeg spiller. Det med at kunne skille den ad og kølepasta og sådan noget det er mere for nogle som har forstand på det. :)
Har søgt om abook z510 fandt frem til 2 http://www.mh-data.dk/Product.aspx?id=abook.z510.3&ref=prod og http://www.mh-data.dk/Product.aspx?id=abook.z510.1&ref=prod
Den ene er i3 4000m 2,4ghz 8gb ram og den anden er i5 4210m 2,6ghz 3mb 4ram.
Tror det vil være en fordel for mig at købe en fra en butik stedet for nettet da det vil være lætter at få den lavet hvis der sker noget med den.
Avatar billede Blueeyez Mester
12. december 2014 - 17:19 #7
Har som sagt selv Abook Z510 med i3 og 4 gb ram :-) Købt i en lokal butik.
Du kan jo høre Abook ad om der er forhandlere i dit område.. abook.dk

Der er en video her med intel hd 4600 og counter strike go: https://www.youtube.com/watch?v=esqt-jUqdFU

Vil helt klart vælge i5 til den.. Det fede med intel hd 4600 er at den bruger CPUens kræfter.. Derfor er god køling og kølepasta os vigtigere, da der er mere slidt på cpuen..

iøvrigt så handler det ikke om at DU skal skille den ad og ordne den, men så viser du da os hensyn til ham der kan risikere at skulle gøre den del og det kan jo gøre regningen for det mindre ;-)
Avatar billede Huseyin1 Nybegynder
12. december 2014 - 17:47 #8
Tænkte på om 4 GB ram ikke er for lidt til Intel core i5 men den har vel heller ikke brug for så meget ram som en Intel core i3 eller?
Er lige blevet forvirret. Skal jeg få skiftet køleren og kølepasta til en bedre fordi den slider på cpuen. Eller var det en information du gav. :)
Avatar billede Blueeyez Mester
12. december 2014 - 18:18 #9
Jeg ved ikke hvor mange ram Windows kræver, så kan ikke svare på det, men se på pris forskellen og vurder :-)

Nej det skal ikke skiftes, men du kan jo.. kølepasta bliver slidt op uanset hvad og anbefales at blive skiftet 1 gang årligt eller hvert 2 år, men at rense en bærbar for skidt ved blæseren er nok noget der er bedst at gøre 1 gang årligt, men det er ikke muligt i særlig mange bærbare, da producnterne laver dem som et pusle spil.

Kølepastaen må du selv om om du vil skift. Som sagt skifter jeg mit i løbet af næste uge til Gelid Go Extreme, da det skulle give en del bedre temperatur og så kan blæseren nok slappe lidt mere af når jeg presser min bærbar. Det er nu mest en information/opfordring, men hvis du har en ven der er god til den salgs, så lad være med at gå i krig med det hvis du vælger en Abook som er lavet til og kunne skilles :-)
Avatar billede Huseyin1 Nybegynder
12. december 2014 - 18:32 #10
Mange tak for informationerne. Har været en stor hjælp.
Avatar billede Blueeyez Mester
12. december 2014 - 19:02 #11
Velbekomme, dejligt at der er folk der tænker sig om før de køber nyt :-)
Avatar billede Huseyin1 Nybegynder
12. december 2014 - 19:23 #12
Ellers havde jeg købt en af dem som jeg viste tidligere på dagen men nu har jeg ombestemt mig. :) Jeg er mere bevist om hvad jeg skal kigge efter takke være dig. :)
Avatar billede Blueeyez Mester
12. december 2014 - 19:31 #13
Smider et svar, hvis du bliver i tvivl om noget er du velkommen til at skrive en intern besked til mig ;-)
Avatar billede Huseyin1 Nybegynder
12. december 2014 - 19:42 #14
Skal jeg nok hvis det er. :)