Avatar billede cone63 Juniormester
13. december 2014 - 18:50 Der er 10 kommentarer

Hvilket program til at sortere billeder manuelt i foldere

Hej Eksperter

Når jeg tømmer kamera så sidder jeg og kigger billeder igennem en af gangen og derefter flytter billederne til forskellige foldere alt efter om jeg vil gemme foto og tema/begivenhed. F.eks. efter hvem det er på billedet.

Så jeg tænkte om der ikke fandtes et program det kunne hjælpe mig, men jeg har googlet og googlet og ikke fundet noget brugbart.

Jeg forestiller mig er program hvor man kigger billeder igennem (som den indbygget i Windows eller picasa) så kan jeg trykke F1 og billedet bliver kopieret til folder A, trykker jeg på F2 flyttes det til folder B osv.

Er der nogen der kender et program som dette eller lignende?
Avatar billede supertekst Ekspert
15. december 2014 - 13:05 #1
Hvor mange forskellige mapper skal der kunne gemmes i?
Avatar billede cone63 Juniormester
15. december 2014 - 15:09 #2
10-20 mapper
Avatar billede supertekst Ekspert
15. december 2014 - 15:20 #3
Ok - har du adgang til Microsoft Office?
Avatar billede cone63 Juniormester
16. december 2014 - 10:51 #4
Ja
Avatar billede supertekst Ekspert
16. december 2014 - 11:04 #5
Fint - så har jeg en prototype.

Vender tilbage lidt senere med en forklaring..
Avatar billede supertekst Ekspert
16. december 2014 - 12:48 #6
Kort forklaring:

Billederne fra min iphone er manuelt kopieret over i en mappe (indbakken).
(Har prøvet om jeg kunne hente direkte fra telefonen - men det lykkedes ikke)
VBA-koden ligger i en Excel fil.
Når koden igangsættes vises det første billede og der er mulig for at indtaste nummeret på den mappe, som billedet ønskes placeret i.
Billedet kopieres til den mappen og fjernes fra "indbakken" og så fremdeles.

Det kan naturligvis forfines noget mere..
Avatar billede cone63 Juniormester
16. december 2014 - 14:06 #7
Lyder interessant
Avatar billede supertekst Ekspert
16. december 2014 - 14:18 #8
Alle mapper er placeret i samme "overmappe".
Distributionsmapperne er p.t. kaldt "Mappe1", "Mappe2" o.s.v.
Koden ser således ud. Er placeret i ThisWorkbook i VBA.

Option Explicit
Const billedeSti = "indBakke"
Dim sti As String, antalBilleder As Integer
Public Sub distributionAfBilleder()
Dim bNr As Integer
    sti = ActiveWorkbook.Path & "\"
    antalBilleder = hentAntalBilleder(sti & billedeSti)

    If antalBilleder > 0 Then
        visBillede sti & billedeSti
    End If
End Sub
Private Function hentAntalBilleder(mappeNavn)
Dim fs, f, f1, fc
    Set fs = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
    Set f = fs.GetFolder(mappeNavn)
    Set fc = f.Files
    hentAntalBilleder = f.Files.Count
End Function
Private Sub visBillede(mappeNavn)
Dim mappeNr As Integer, antalSh As Integer
Dim fs, f, f1, fc, navn As String
    Set fs = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
    Set f = fs.GetFolder(mappeNavn)
    Set fc = f.Files

    For Each f1 In fc
        navn = f1.Name
        ActiveSheet.Pictures.Insert( _
            mappeNavn & "\" & navn).Select

        mappeNr = InputBox("Indtast mappenr")

        antalSh = ActiveSheet.Shapes.Count
        ActiveSheet.Shapes(1).Select
        Selection.Delete

    Name mappeNavn & "\" & navn As sti & "Mappe" & CStr(mappeNr) & "\" & navn
    Next f1

End Sub
Avatar billede supertekst Ekspert
10. januar 2015 - 11:59 #9
Noget nyt ??
Avatar billede Steen Seniormester
26. februar 2015 - 15:16 #10
Link til screendump - åben billedet
http://gupl.dk/720190/

Muligvis kan dette program være en hjælp.

Det 2 lilla markeringer er to forskellige mapper på din computer.
Åben i venstre side der hvor dine mapper er hvor billeder skal gemmes.
Åben i højre side, der hvor dine billeder ligger og dem som skal sorteres.
Hver gang du marker et billede i højreside, kan du se selve billedet helt ude til højre, som et lille preview.
Når du har set billedet trækker du med musen fra højre side og over i venstre i den ønskede mappe.

Programmet hedder Xplorer2 og har en masse smarte funktioner, bla. bruger jeg det hvis jeg har et USB Stick" som skal fyldes med filer som ligger spredt i forskellige mapper.
Find  filer enkeltvis og træk dem ned i nederste venstre felt "Mini Scrap", og når alle filer er fundet og trukket ned i "Mini scrap", marker du dem alle og fortæller hvor de skal kopieres hen.

Programmet ligger her http://www.zabkat.com/ og fuld version koster 30$

En anden løsning kan være at lave en mappe på skrivebordet. Lav en genvej til de mapper som billederne skal lægges i og kopiere alle genvejene ind i den første mappe du oprettede.
Når du så skal sortere billeder åbner du mappen med alle genvejene og stifinder med dine billeder ved siden af or trækker efterfølgende billederne over i den "genvejsmappe" de skal placeres i.....