Avatar billede tville Juniormester
17. december 2014 - 13:09 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kontrol af arknavn

Hej

Jeg har en makro, der opretter et nyt ark og navngiver det ud fra det, der indtastes i en inputboks. Det er en dato der indtastes. Datoen indsættes i B2. Arket navngives f.eks. "Uge 6" hvor ugenr. tages ud fra datoen. Alt det virker fint. Men jeg skal have en kontrol af den dato der indtastes i inputboksen, så der ikke oprettes 2 ark med samme navn (makroen fejler hvis arknavn findes i forvejen).
Det skal således kontrolleres at der ikke i forvejen er et ark der f.eks. hedder "uge 6". Hvis der er det, skal brugeren indtaste en ny dato.
Min kode for inputboks ser således ud:

'Inputboks hvor der skal indtastes startdato for protokol. Dato indsættes i feltet B2
    Dim varDato As Date

    varDato = InputBox("Indtast startdato for protokol", "Dato input")

        Range("b2").Select 'Vælg den celle hvor data skal sættes ind - A1

        'Formatering af cellen som dato
        With Selection
            .NumberFormat = "dd/mm/yyyy;@"
        End With

        'Indsæt dato
        ActiveCell.Value = varDato

'navngiv ark
    ActiveSheet.Name = "uge " & Range("b1")
Avatar billede finb Ekspert
17. december 2014 - 13:36 #1
utestet:

for each sheet in sheets
inputbox()
..
if  ActiveSheet.Name = sheet.name then exit for
next
Avatar billede tville Juniormester
18. december 2014 - 07:52 #2
Det fungerer ikke. Jeg får meddelelse om at arknavnet findes i forvejen.
Min tanke var at kontrollen af arknavnet skal ligge i forbindelse med indtastningen i inputboksen - altså før jeg navngiver arket.
Avatar billede finb Ekspert
18. december 2014 - 14:10 #3
Du har ret.
Læg alle ark-navne i Array,
spørg brugeren vha. inputbox,
sammenlign det indtastede med Array,
Loop indtil brugeren har indtastet
et tilladt ark-navn.
Avatar billede tville Juniormester
18. december 2014 - 14:37 #4
Der oprettes løbende nye ark, så det er svært at lægge ark-navne i et array.
Avatar billede finb Ekspert
19. december 2014 - 14:25 #5
Ideen er, at array automatisk opdateres,
hver gang du åbner filen eller trykker F9.
Avatar billede tville Juniormester
19. december 2014 - 15:12 #6
Det lyder som en rigtig god ide, men så langt rækker mine evner desværre ikke. Hvordan lægger jeg arknavnene i et array?
Avatar billede tville Juniormester
10. juni 2015 - 14:35 #7
Ikke relevant længere.