17. december 2014 - 17:46 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

XML data Islands + CSS Scripts (?)

Hej,

På en TIDSBESTILLINGS-side kan kun registrerede brugere logge ind (atså password/ userlogin og alt det der .. .

Her skal (på den nye side) fremkomme et skema (6 kolonner // en tidskolonne og MANdag - FREdag. 20 Rækker ( fra klokken 9:00 -> 15:00 i 15 minutters segmenter ). Altså en 6 X 20 tabel.
Hver celle i denne tabel er således et kvarters tid i denne uge.

Tabel-indholdet genereres en gang om ugen (søndag aften) på en anden lokal maskine (ikke WEB-maskine) og FTP'es til serveren til start mandag kl. 00. I første udgave for en UGE. I en senere udgave skal tabellen dække 2 uger (14 dage) - startugen og næste uge.

Tabelindholdet sendes til serveren som en XML-fil med 6 * 20 (120) XML linier, indeholdende data for samme celle (tidsrum). (Navn (anonymiseret til "optaget/ledig") farver, cellens ID (læs senere), et javascript on-click-adresse og nogle få oplysninger mere.

Det jeg ønsker er at kunne bruge en XML fil a la'

<xml ...
    <tidscelle>

        <mandag dato="14-08-2045" tid="09:00" navn="LEDIG" color="black" BGcolor="#338000" id="colXRowX" onclick="javascriptclick()" .... >LEDIG</mandag>
        ....

    </tidscelle>

og så få en HTML tabel (med støtte af javaScript // Jquery (? fortrukket) ) som er i stand til at dekode de enkelte felter i XML-filen, placere data i forhold til id'et med korrekt styling.

Hvis (registreret) bruger klikker på et OPTAGET felt skal der ikke ske noget, men klikker han (hun ?) på LEDIG skal dette felt reserveres til ham/hende (læs tiden) og der skal sendes en E-mail til ham/hende (ud fra registrerede data). Denne reserverede tid registreres og XML-filen opdateres tilsvarende - (hvis muligt).  Om aftenen (kl.00:00 forespørger lokal server om ændringer (FTP ?) og henter XML filen (eller SQL basen - hvad der måtte være mest hensigtsmæssigt ! - ikke fatslagt - designafhængigt. Opdateringen hos behandleren sker uafhængigt af
web-siden.

Det jeg trænger lidt hjælp til er opbygningen af denne tabel (specielt det at lægge XML data de rigtige steder) og et par rigtig gode råd omkring denne gensidige kommunikation.

Og jeg er ganske blank i XML på WEB-basis.

Kristian
Avatar billede HBP2 Praktikant
17. december 2014 - 21:12 #1
Hvad med at droppe XML og gemme det som JSON. Så  er det nemt at indlæse det i jQuery og fylde dataene ind i en forudgenereret, fast HTML tabel.
17. december 2014 - 23:20 #2
Hej,

Mange tak for kommentaren.

Men omkring JSON er jeg blankere end det hvideste papir du kan købe hos boghandelen...  eller sagt direkte. Der er jeg 100,0000 pct. ignorant - aner intet om det.

(Det kan betyde, at jeg nok må være i kontakt med dig og/eller andre, når jeg løber ind i et problem... og med det jeg ved om det vil det forekomme MEGET, MEGET ofte.... !

Men et krav er at der kan ske en kommunikation (mindst) een gang om dagen (aftenen/natten), for at opdatere serveren på kontoret  / konsultationen. Under test kørsler skal denne være "ren" (senere krypteret). OG hvis den kan det kan JSON være en mulighed.

Har du et link / eksempel på JSON og det jeg ønsker. Bare et enkelt. Raffinementer kan komme senere.

De(n) aktuelle tabel(ler) genereres fra Delphi (databasestyret)  hos behandleren og om de dannes som XML eller noget andet er egentlig uvæsentligt, bare de kan dekodes rigtigt på web-siden.

kr
16. januar 2015 - 08:17 #3
Har fundet en anden løsning.

Ikke det jeg oprindeligt havde tænkt, men alligevel en løsning.

Så jeg lukker spm.

KR