Avatar billede danskanimation Nybegynder
27. december 2014 - 01:03 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Er temperaturen på min CPU for høj?

Hej!

Jeg fik et nyt kabinet til jul, og har flyttet alt fra det gamle kabinet over i det nye kabinet.Det ser umiddelbart ud til at virke helt fint. Jeg har testet lidt selv, for at sikre at temperaturene ikke er for høje.

Jeg er meget i tvivl om computerens temperaturer er for høje.

Cpu'en holder en rimelig stabil temperatur på 42-46 grader, når man browser rundt på nettet. Når jeg har spillet det nye Assasins Creed i omkring 1 time, kan jeg se at temperaturene har været helt oppe på 70-72 grader.

Cpu'en er ikke overclocked. Jeg har brugt CoreTemp til at måle temperaturene.

Jeg er ikke den største haj til sådan noget, så jeg håber i kan give mig nogle råd :)

Cpu: Intel Core i7 4770 @3.40Ghz

Mvh Mads Nielsen :-)
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2014 - 02:16 #1
70 er smertegrænsen for elektronik. ca.
den kan godt tåle mere, men hvis den meget ofte ligger ved 85-90+, så tager den skade.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2014 - 07:27 #2
#1 Enig.
Avatar billede Blueeyez Mester
27. december 2014 - 08:43 #3
Hvilken cpu køler er der i din pc?
Hvilket kabinet er der tale om?
Hvilken kølepasta bruger du? (Kan anbetale Gelid Go Extreme, bedre end Artics serier)
Har du luft strøm/flow i dit kabinet? (Blæsere foran der suger luft ind og blæsere bagpå/ovenpå der suger luft ud?
Avatar billede Blueeyez Mester
27. december 2014 - 08:44 #4
Og du har vel ikke haft admonteret cpu køleren da du satte bundkortet over i det nye kabinet uden at skifte kølepasta?
Man bør ikke afmontere cpu køler for derefter at sætte den på igen med det samme kølepasta..
Avatar billede danskanimation Nybegynder
27. december 2014 - 11:04 #5
Jeg lod cpu'en og cpu køleren sidde på bundkortet da jeg flyttede det.

Jeg har en blæser forand det suger luft ind, og to oppe bagi som suger ud, samt en fan på siden. Jeg aner det ikke, men kan det være at ledningerne bremser mit airflow?

Jeg ved ikke hvad for en kølepasta det er, da den gamle computer blev købt færdigbygget.

Kabinettet er et NZXT lexa s.

Min Cpu køler er en "cooler Master elite 430".

Hvis jeg spiller et meget krævende spil i 3 timer bliver max temperaturen omkring 70-75.

På forhånd tak  ;)

Mvh Mads Nielsen
Avatar billede nfssister Forsker
27. december 2014 - 18:33 #7
En femmer på, da du pille bundkortet ud, der tog du fat i køleren og "bar" bundkortet ud med den - dette kan være lidt skidtet hvis køleren ikke er skruet på, men sidder på med 4 fjedre.

Hvis jeg var dig, så ville jeg pille min køler af, på med nyt pasta, på med køleren igen.

Vær opmærksom på at din køler har fuld kontakt med din cpu - der skal ikke andet end en halv milimeter pasta på over det hele, skrab resten af med et stykke pap eller plastikkort, drej cpu køleren med små svip frem og tilbage så pasta og cpu og køler udjævner sig.

Spænd det hele fast og kontrollere at det sidder som det skal.

Hvis den er skruet på uden fjedre, så må køleren ikke kunne give sig - Er der fjedre på så kan man sagtens dreje på køleren når den er spændt fast, men ikke løfte den.
Avatar billede Blueeyez Mester
27. december 2014 - 18:45 #8
Tror ikke helt det er ledningerne.. Hvad hvis du sætter side panelet på og tænder den, kommer der så varm luft ud af den?

Jeg vil nok anbefale dig at skifte kølepastaen, kan ikke forestille mig problemet er andre steder.. og at skifte kølepasta er kun en fordel :-)

Kan anbefale Gelid Go Extreme fra coolerkit.dk
Der medfølger en mini dej skraber som du bruger til at få kølepastaen uddelt med.. Husk at sætte kølepastaen på køleren og IKKE på cpuen..

Når du skrifter kølepasta så skal du fjerne det med isppropanol som kan købes i Matas til få penge, det er ret skrappe midler, så ikke noget med at indånde det eller at sidde med det lige foran dig.. Bruge vat pinde (Dem til at rense ørene med) og vatrundeller som også købes i Matas.

Du må IKKE sætte fingre på køler eller cpu der hvor de mødes og hvis så skal du rense det igen..
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2014 - 21:29 #9
min cpu bruger ikke pasta.
blæseren blev klikket på.

det er intel 4570k

den ligger ved 35 c
Avatar billede Blueeyez Mester
28. december 2014 - 00:31 #10
ehm.. din cpu SKAL mig bekendt bruge kølepasta.. ellers er det ren tortur mod cpuen og blot et spørgsmål om tid før den bukker under / smelter!
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2014 - 05:57 #11
det skal den her ikke. det skyldes køleren