Avatar billede gawc Nybegynder
02. januar 2015 - 17:20 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Laptop Cooler

Har bestemt mig for at få mig en laptop cooler, men er i tvivl hvad der skal bruges, hvilken, mærke mm.

Jeg har følgende laptop:  msi GT70 (17,3")

jeg har kigget på 2 laptop cooler fra Cooler Mater:

http://www.coolermaster.com/mobile/notepal-series/notepal-x3/
Denne har jeg kig på primært fordi det er en af de nyere, men det er alt, en stor blæser i midten, ved jeg ikke om er ok, da primær varme er i øvre venstre hjørne.

http://www.coolermaster.com/mobile/notepal-series/notepal-u3-plus/
Denne fordi der er 3 små blæser, kman kan placere som man vil.

Men hvilken er godt til min laptop? måske et andet mærke eller andet, ved ikke hva jeg skal kigge efter for at sammenligne.
Avatar billede Blueeyez Mester
02. januar 2015 - 18:25 #1
Hvor varm bliver din bærbar da?
Har du overvejet at skifte kølepasta på den? (Og evt rense den for skidt)
Avatar billede 220661 Ekspert
02. januar 2015 - 19:58 #2
En rensning kan sagtens nedsætte temperaturen væsentligt. Har gjort det på min søns bærbar uden at skifte kølepasta. Denne pc her (msi GT70) ser tillige ud til at være nem at komme til at rense:
https://www.youtube.com/watch?v=P6gJOV_V01U
Der er en stor plade under computeren der kan fjernes, og man kan komme direkte ind til blæseren. Når denne er fjernet kan køleribben renses uden at skille mere ad.

PS Har du garanti på den så havde jeg kontaktet forhandler inden jeg havde gået i gang med det.
Avatar billede Blueeyez Mester
02. januar 2015 - 20:20 #3
Mht at skifte kølepasta, så skal man jo ikke vælge det samme som sidst, men til tider må man jo vælge noget mere effektivt end det der var på :-)

Min egen bærbar havde Artic MX4 som mange abefaler, men jeg skiftede til Gelid Go Extreme og det reducerede temperaturen 5 - 10 grader lavere end før.. Hvilket jo hurtigt kan gøre en forskel på blæserens opførelse..
Avatar billede gawc Nybegynder
03. januar 2015 - 17:08 #4
Lidt forsinket post, har nu prøvet at af-støve den, og ja, hjalp godt, bliver stadig ret varm, GPU køre med 75grader og CPU mellem 60 og 70.
men lukker da ikke ned mere, får stadig en ydelses boost i spil, ved at hæve den fra bordet dog, ved ca. 5 grader køligere...

Ang. kølepasta er jeg ikke fortroligt nok til at tør gå i krig med det.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. januar 2015 - 17:33 #5
Jo selvfølgelig er den varm. Den yder jo også noget, og det giver varme
Men en bærbar har jo generelt sværere at blive kølet ned end en stationær har, da den er så kompakt.
Så temperaturerne her er ikke overraskende.

Hvor meget har det hjulpet? Er det 15 grader vi taler om?

Kunne en laptop cooler nedsætte temperaturen yderligere med omkring 10 grader, så havde det været fint. Hvis du nedsætter temperaturen med 5 grader ved blot at hæve den en smule, så burde køleren kunne trykke den længere ned.

Jeg havde heller ikke selv gået i krig med kølepasta når den ikke er varmere end det du beskriver her efter rensningen.
Avatar billede gawc Nybegynder
03. januar 2015 - 18:42 #6
Ja, netop, derfor jeg skrev denne post til at begynde med i håb, om noget tip til en cooler, jeg er villig til at investere de par hundrede kroner det koster...
Ved bare ikke hvad jeg skal gå efter...om ikke andet køber jeg nok den U3 jeg linkede til.. men da rart det hjalp at få renset det.

Det gav ca. 20 grader på GPU, fik ikke målt CPU hvor meget det hjalp da.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. januar 2015 - 18:58 #7
20 grader er også meget i den sammenhæng her på en bærbar.

Håber andre kan råde dig med hensyn til kølere. Bruger ikke bærbar, så jeg kender ikke forskel på disse kølere.

Godt du fik den renset dog. Du ville ikke have fået et brugbar resultat med en køler uden at rense den også.
Avatar billede gawc Nybegynder
03. marts 2015 - 04:24 #8
.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. marts 2015 - 17:06 #9
Ok vi burde måske have lagt svar hvis vores hjælp var det der løste problemet for dig.