Avatar billede MasterException Nybegynder
06. januar 2015 - 20:52 Der er 4 kommentarer

Collager med mange billeder

jeg skal til at lave en billede collage som skal printes i b0 (1000mmX1414mm) som liggende. jeg har dog nogle problemer med at få opløsningen høj nok op. er det derfor muligt at tage ca. 1100 billeder (.jpg filer) og lave en collage i paint shop pro, hvor rækkefølgen er lige meget, bare de bliver sat tilfældig ind i collagen ved side af hinanden med en dpi på 300.
Avatar billede milter Ekspert
06. januar 2015 - 21:39 #2
Hvis det ikke besvarer dit spørgsmål, så skal vi nok vide lidt mere. Du skriver, du vil lave en enkelt collage med 1100 billeder med en opløsning på 300 dpi.

Nu afhænger det selvfølgelig af størelsen på dine billeder, men under alle omstændigheder vil det hele komme til at fylde meget, meget mere i megabytes, (det bliver formentligt til gigabytes), end din computer kan klare.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
06. januar 2015 - 23:31 #3
Hvis 1100 billeder skal fylde det nævnte areal, kan hvert billede kun få en størrelse på ca. 40 x 30 mm, og så kan de nemt få en opløsning på 300 ppi - pixel per inch, når de sættes ned i størrelse.
Som mitter nævner, skal du have en stærk computer, når de skal samles.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
07. januar 2015 - 07:51 #4
Den færdige collage 1000 x 1414 mm i 300 ppi vil bruge 5 gb ram, når den er åben. Den vil fylde noget mindre, når den gemmes på disken, alt efter graden af jpg-kompression.