Avatar billede havnedranker Nybegynder
10. januar 2015 - 06:02 Der er 13 kommentarer

skrivebeskyttet mappe på ekstern

Hej,
Jeg har købt en ny mac og vil gerne åbne nogle billeder fra mit gamle iphotobibliotek som ligger på en ekstern harddisk, men her opstår et problem.

Den skriver:

"iPhoto-biblioteket ligger på en låst enhed. Åbn iPhoto igen, når du har læse-/skriveadgang, eller åbn iPhoto igen, mens du holder Alternativtasten nede, for at vælge et andet bibliotek."

Hvordan får jeg læse-/skriveadgang?

Der er tale om en ny imac med OS X og en 3 år gammel macbook pro med ukendt styresystem.

Mvh
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
10. januar 2015 - 13:44 #1
Hvilket filsystem er den eksterne harddisk formateret med?
Avatar billede havnedranker Nybegynder
10. januar 2015 - 18:06 #2
Jeg ved det ærligt talt ikke.

I info står der:

Version: 10.6.8
Format: MAC OS - udvidet
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
11. januar 2015 - 12:51 #3
Er det kun billederne der er problemer med, eller gælder det også alle andre filer på harddisken?
Avatar billede havnedranker Nybegynder
12. januar 2015 - 11:18 #4
Ja, det er kun billederne fra mit iphoto bibliotek?
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
12. januar 2015 - 15:08 #5
OK, det tyder på at iPhoto biblioteker enten er krypteret eller beskadiget eller også er der noget der ikke virker korrekt i iPhoto.

Kan du kopierer iPhoto biblioteket til en anden harddisk?
Er der den samme fejl, hvis du bare åbner iPhoto på normalt vis, altså uden at åbne nogle billeder, men kun åbne iPhoto?
Avatar billede havnedranker Nybegynder
12. januar 2015 - 17:42 #6
Ja, jeg kan godt kopiere biblioteket til en anden harddisk og ja der opstår det samme problem... ?
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
13. januar 2015 - 16:49 #7
Det tyder på at iPhoto ikke kan få adgang til iPhoto biblioteket, fordi det drev iPhoto biblioteket ligger på, har fået en anden sti.

Ligger hele iPhoto biblioteket på den eksterne harddisk?
Avatar billede havnedranker Nybegynder
13. januar 2015 - 23:21 #8
Okay, Ja det gør det.
Kan man evt lave en ny sti så det igen kan blive tilgængeligt eller hvordan ser det ud?
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
14. januar 2015 - 08:21 #9
Du skal bare gøre som beskreven i fejlmeddelsen.

Åbn iPhoto, mens du holder Alternativtasten nede.
Så skal du finde dit iPhoto bibliotek.
Avatar billede havnedranker Nybegynder
14. januar 2015 - 15:59 #10
Den skriver det samme uanset om jeg forsøge at åbne det nye eller det gamle iphoto bibliotek. Også selvom jeg gør det via alternativ knappen... ?
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
14. januar 2015 - 17:47 #11
http://support.apple.com/en-us/HT201769

Husk at sikkerhedskopierer iPhoto biblioteket inden du begynder.
Avatar billede havnedranker Nybegynder
24. februar 2015 - 13:18 #12
Det virker desværre ikke.
Der kommer den samme boks op med samme tekst.
Avatar billede havnedranker Nybegynder
17. marts 2015 - 17:48 #13
Selvom jeg holder alt og cmd knapperne nede mens jeg starter mit gamle iphoto bibliotek op som ligger på min eksterne harddisk, så skriver den stadig:

"iPhoto-biblioteket ligger på en låst enhed. Åbn iPhoto igen, når du har læse-/skriveadgang, eller åbn iPhoto igen, mens du holder Alternativtasten nede, for at vælge et andet bibliotek."

Det samme sker når jeg forsøger at åbne det "nye" iphoto bibliotek som var på min nye imac da jeg købte den...

Jeg ville blive så glad hvis der er en som kan hjælpe mig.