Avatar billede ac130172 Juniormester
12. januar 2015 - 21:02 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Defekt harddisk. Ny printplade.

Hej.

Jeg har kigget på nogle venners harddisk som de ikke kan få til at virke. Det er den klassiske historie med 7 års billeder uden backup. Jeg har også forsøgt og konstateret, at den ikke kan få forbindelse til computeren. Har prøvet forskellig computere. Det er en ekstern harddisk med strømforsyning. Har haft den ude og sat i min sata adapter uden held. Man kan høre, at den snurrer rundt og lyder som  harddiske normalt gør. Det er en Seagate 500 gb., Barracuda 7200.11. Har haft den inde omkring Data Discount, der har konstateret, at det er printpladen der er defekt. De mener, at hvis jeg kan skaffe en ny printplade med samme firmware, model nr. osv, så der så vil være en god chance for at få data ud af harddisken.
Har fundet denne printplade. http://www.onepcbsolution.com/seagate-barracuda-720011-st3500620as-100466725-firmwaretransfer.html, som er identisk med den jeg har.

Er der nogle der har erfaring med køb af nye printplader til harddiske og om det er værd at ofre penge på. Denne jeg har linket til koster 50 dollar.
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2015 - 22:09 #1
Det kan da godt svare sig for at få billederne.
Problemet er bare, at få den rigtige plade, for den skal være 100% magen til. Ved du allerede hvordan man skifter den? ellers se her:
https://www.youtube.com/results?search_query=Change+hard+disk+print
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2015 - 08:18 #2
barracuda.11 serien har en firmwarefejl så den cutter forbindelsen.
du kan prøve at lægge en ny firmware på den.

http://support.seagate.com/firmware/fts_drive_check_en.html
http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/207951en

og ja, selvfølgelig kan det betale sig..
billeder ligger der jo.

ellers kan du sende disk til dataredningsfirma.
de sætter pladerne over i en anden hdd, og kopierer til ny hdd.
forvent det koster 1500+
gør du dette, slipper du for at bøvler med printplader, som måske alligevel ikke virker.
Avatar billede ac130172 Juniormester
13. januar 2015 - 12:01 #3
Hej sidwave.

Det lyder sgu spændende det du skriver. Har lige været kort inde og kigge. Må lige kigge lidt nærmere efter arbejde. Men det bliver nok først i morgen jeg får tid. S/N nummeret på disken hedder 9QM903L2 og modelnummeret er ST3500620AS. Når jeg tjekker er der denne firmware http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/207951en. Dvs. at det jeg skal håbe på, er at den firmware der ligger der er defekt og en ny måske kan løse mit problem? Når jeg søger på modelnummeret via dit første link står der, er der ikke er en nyere firmware tilgængelig. Derfor er mit spørgsmål så, om jeg så skal prøve at installere den firmware der er tilgængelig? Og kan det i hele taget lade sig gøre, når computeren ikke vil genkende disken (der kommer ikke noget drevbogstav frem). Men jeg er ikke bange for at prøve at opdatere jf. Seagates vejledning. Men endnu et spørsmål? Er det så bedst at opdatere som exe fil elle iso fil. Kan se de tilbyder begge muligheder. Og tusind tak for hjælpen. Du skal nok få point, når jeg har prøvet og lukker spørgsmålet.
Avatar billede ac130172 Juniormester
18. januar 2015 - 09:28 #4
Hej.

Har beskrevet mit problem for Seagate og fik dette svar. Det skal jeg prøve.

Hi Anders,
Thank you very much for your message.
For this model, I think this tool is better for your drive:

http://www.onepcbsolution.com/usbtoserdrre.html

The procedure is a little more complicated, but you don't have to mail
anything to us:

http://www.onepcbsolution.com/for72dr.html

I hope this helped and please let me know if you have any other questions.

Best Regards,
Kevin

-----Original Message-----
From: mailer@onepcbsolution.com [mailto:mailer@onepcbsolution.com]
Sent: Thursday, January 15, 2015 1:01 PM
To: info@onepcbsolution.com
Subject: PCB Solution Store Feedback Results

From: Anders Christensen - anderschristensen13@gmaill.com

Hello. I have a Seagate HDD, 7200.11, 500 Gbytes, se no. 9QM903L2,
ST3500620AS, Firmware HP24, the number in the circle is 100466725.  On the
hdd. there are pictures from 7 years and no backup. It has suddenly stopped
working. Hdd. running fine around and sounds normal. But the computer cant
find it. A computer company, says with the chance of 99 %, that it is the
PCB that do not work. I have looked at your website, and can see, that you
can create a new pcb with a clone of the old pcb.
http://www.onepcbsolution.com/seagate-barracuda-720011-st3500620as-100466725
-firmwaretransfer.html.
Is it correctly understood that it costs $ 50 with shipping back?
Really hope, that a new pcb is the solution.
Avatar billede ac130172 Juniormester
18. januar 2015 - 09:29 #5
Skal nok skrive hvad det ender med?
Avatar billede ac130172 Juniormester
17. februar 2015 - 13:43 #6
Det virkede med toolet fra ONEPCB. 56 gb billeder kopieret over. Genialt og en løsning til 55 dollar efter jeg betalte 350 kr. for at få konstateret, at det var firmwaren.

Men fedt.
Avatar billede akyhne Nybegynder
10. marts 2015 - 09:10 #7
Tillykke med succes'en :)

Jeg har selv haft en 7200.11 liggende i nogle år med et lignende problem. Den gik endda i stykker inden for garantien, men jeg ville ikke sende den ind, da jeg så ville miste alle filer på den.

Og jeg har i flere omgange ledt og ledt efter en løsning, enten til at betale for genoprettelse eller en metode til at få liv i HDD'en igen.
For nyligt faldt jeg over en artikel over noget lignende det du har gjort, med at købe en seriel -> TTL enhed til at koble op på disken.
Jeg gav 59,- DKK for en USB med samme mulighed i en dansk elektronikbutik.

I går bøvlede jeg så i nogle timer med at få den til at snakke med disken, det viste sig at RX og TX ikke var på min som på andre enheder. Efter at have byttet rundt, gik det ret smertefrit.

Og nu er jeg endelig færdig med at redde 1000vis af billeder, software etc.