Avatar billede Skoven Praktikant
13. januar 2015 - 17:53 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

PAL og NTSC: camera og tv.

Hej.

Jeg har lige fået et Sony action kamera, og er nu blevet i tvivl omkring brugen af PAL/NTSC. Kameraet er fra USA, men man kan indstille på kameraet om den skal køre i PAL eller NTSC mode.
Når jeg skifter til PAL, får jeg en max FPS på 50. Ved NTSC er max FPS på 60.
Er der nogen grund til at køre PAL nu hvor NTSC har højere framerate? Jeg har kunne læse mig til at PAL er bedre til at håndtere farver, men gælder det stadigvæk på "moderne" udstyr?
Og sidst men ikke mindst: hvad har det at sige når videoerne skal afspilles på et moderne tv fra Danmark f.eks.? Skal kamera FPS og opdateringsfrekvensen på TV'et gå op i hinanden for at det bliver godt?

Mvh. Daniel
Avatar billede milter Ekspert
13. januar 2015 - 18:33 #1
PAL er det europæiske videoformat med 50 Hz som standard, NTSC er det hovedsageligt amerikanske format med 60 Hz som standard.

Kvalitetsmæssigt er der ikke nogen forskel på de to, men hvis du ønsker, dine optagelser skal kunne afspilles på flest mulige medier i Europa, skal du vælge PAL.

Læs linket herunder, men hvis du ikke gider læse det hele, så glem det og brug PAL:

http://en.wikipedia.org/wiki/PAL
Avatar billede Skoven Praktikant
12. februar 2015 - 11:22 #2
Jeg fik vist aldrig lukket den her. Smid et svar hvis du vil have lidt point. Mvh. Daniel
Avatar billede milter Ekspert
12. februar 2015 - 11:53 #3
Ellers tak, snup dem bare selv :-)