Avatar billede happymannn Novice
18. januar 2015 - 12:40 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Navision C5Light. Tilkøb af Database??

Hej

Program info: Navision C5 Light V.2.01. Købt 2001. Database 20MB.
Bruger udelukkende Debitor-modulet.

Jeg har aldrig slettet gamle regnskaber eller kørt nogen form for oprydning/komprimering.

Da jeg startede C5 i dag skrev den "Databasen er nu så stor at den snart vil overskride den tilladte størrelse. Databasens tilladte størrelse kan forøges ved indtastning af de tilsvarende koder"

1.Kan jeg rydde op i regnskab, og derved skabe plads i database, eller skal der tilkøbes større database?

2.Hvis det er nødvendigt at tilkøbe mere database, er det så muligt, når prg er så gammelt? Ville være MEGET ked af at skulle skifte regnskabs prg og skulle opsætte alt igen.

3.Er ved at bogføre december. Altså sidste regnskabs måned, inden års-afslutning. Kan jeg bare taste den sidste måned, og afslutte regnskabsår på trods af database advarsel? Vil have det bedre med at vente med rode ved database oprydning/nye koder til opstart af nyt regnskabs år.

4.Tillægs-spørgsmål: Når jeg tager backup, laver jeg blot en kopi at HELE Navision mappen. Hvis uheldet skulle være ude, sletter jeg så bare den gamle mappe og smider backup-mappe på computer igen?

Pyha det var en ordentlig omgang.
Håber der er en venlig sjæl med erfaring på disse punkter der kan hjælpe.

MVH
Henrik
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
18. januar 2015 - 12:50 #1
Hej Henrik,

Du kan godt rydde op i regnskabet, men det er næppe besværet værd. Ekstra 25 MB database koster DKK 1.700,00 + moms.  Hvis du vil rydde op, kan du eksportere din database, lukke C5 ned og rename filen C5data.dat. Start C5 igen og importer dine data tilbage, det giver lidt ekstra plads.

Du kan sagtens bogføre færdigt, advarslen kommer fra C5 før alt datapladsen er opbrugt.

I C5 er den vigtigste fil c5data.dat, denne indholder hele regnskabet. Derudover kan C5util.usr sikkerhedskopieres, denne indholder alle brugertilpasninger.

Tidspunktet for databaseoprydning eller udvidelse er ligegyldigt.

Du kan købe ekstra database på www.addcon.dk

Med venlig hilsen
Peter Agger
Avatar billede happymannn Novice
18. januar 2015 - 13:07 #2
Mange tak Peter. Så bestiller jeg bare mere plads..

Kan du fortælle mig om det ved bestilling er nok at skrive "Navision C5 light V.2.10 år.2001" eller skal jeg også skrive de koder jeg fik til "Kernemodulkoder", eller andre oplysninger vedr. regnskabs version, så jeg er sikker på at koder virker på mit gamle regnskabs prg??

Som du kan høre er jeg lidt skrækslagen for at "crashe" mit regnskab. Husker stadig hvor stort arbejde det var at opsætte kontoplan- tælleværk osv ;-)
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
18. januar 2015 - 13:20 #3
Hej Henrik,

Det er nemmest hvis du skriver licensnavn og serienummer. Disse oplysninger finder du under :  Generelt / Tilpasning / Adgangskontrol / Koder.

MVH
Peter