Avatar billede jmarques Nybegynder
20. januar 2015 - 14:01 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Automatisk klokkeslet og dato

Hej Alle,

1. Jeg har brug for at celle A1 automatisk indsætter dags dato og fastholder den.

2.
Jeg har brug for at celle B1 automatisk indsætter klokkeslet og fastholder det.

Dato og Klokkeslet skal automatisk indsættes ved indtastning af data i celle C1.

Jeg håber at det giver mening. Ellers spørg meget gerne.

Mvh
Joachim
20. januar 2015 - 15:09 #1
Hvad hvis data ændres i C1?
Avatar billede jmarques Nybegynder
20. januar 2015 - 15:24 #2
Så skal datoen og klokkeslettet stadigvæk forblive uændret.
Avatar billede jens48 Ekspert
20. januar 2015 - 16:22 #3
Denne lille makro kan klare det. Husk at formattere A1 og B1 til hhv. dato og tid.

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("C1")) Is Nothing Then
Cells(1, 1) = Int(Now())
Cells(1, 2) = Now() - Int(Now())
End If
End Sub
Avatar billede jens48 Ekspert
20. januar 2015 - 16:33 #4
Jeg overså bemærkningen i #2. Det kan klares ved at checke om A1 er tom, så der kun skrives dato og klokkeslet første gang der skrives i C1:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("C1")) Is Nothing Then
If (Cells(1, 1)) = 0 Then
Cells(1, 1) = Int(Now())
Cells(1, 2) = Now() - Int(Now())
End If
End Sub
20. januar 2015 - 16:38 #5
Denne ændrer ikke indhold i A1 og B1 når C1 ændres:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Not Intersect(Target, Range("C1")) Is Nothing Then
        If Cells(1, 1) + Cells(1, 2) = 0 Then
            Cells(1, 1) = INT(NOW())
            Cells(1, 2) = NOW() - INT(NOW())
        End If
End Sub
Avatar billede natkatten Mester
20. januar 2015 - 16:45 #6
Denne er lidt sjov - synes jeg da selv. Der er sikkert nogle, som ikke bryder sig om måden, men anyway:

Indtast denne formel i A1:
=HVIS($C$1<>"";HVIS(A1="";TEKST(IDAG();"d.m. åååå");A1);"")

Og denne i B1:
=HVIS($C$1<>"";HVIS(B1="";TEKST(NU()-IDAG();"tt:mm");B1);"")

TEKST-konstruktionen er egentlig unødvendig, idet man blot kan formatere cellerne, således at A1 kun viser datoen, og B1 kun klokkeslettet. Men ved at bruge TEKST styres formaterne herfra.

Den skarpsindige vil bemærke, og Excel vil også gøre opmærksom på, at der er tale om to cirkulære referencer. For at "overrule" denne fejl, så skal regnearket sættes op til at tillade cirkulære referencer. Dette sker i min nuværende danske Excel 2013 (og som jeg husker det også i Excel 2007/2010) inde fra 'Indstillinger' -> 'Formler'. Sæt hak i 'Aktivér gentaget beregning' og sæt 'Maks. antal gentagelser' til 1.

Nu sættes dato og tid kun ind første gang at der tastes i celle C1.
Avatar billede jmarques Nybegynder
20. januar 2015 - 17:03 #7
jeg takker alle for jeres svar og tid - de virker allesammen naturligvis :-)

Mvh
Joachim
Avatar billede jmarques Nybegynder
20. januar 2015 - 17:04 #8
og pointene går til...

Mvh
Joachim
Avatar billede jmarques Nybegynder
20. januar 2015 - 17:04 #9
åååh hvordan pokker er det man gør...?
Avatar billede jmarques Nybegynder
20. januar 2015 - 17:05 #10
Nu kan jeg kun give mig selv point ??
Avatar billede jmarques Nybegynder
20. januar 2015 - 17:08 #11
For pokker - igen...

Vigtig detalje jeg glemte.

Funktionen skal virke på hele kollonne A, B & C derned af. Jeg ved nemlig ikke hvor mange celler jeg får brug for pr Ark...

Beklager det glemte jeg.

Vh
Joachim
Avatar billede jens48 Ekspert
20. januar 2015 - 17:14 #12
Så bliver det sådan:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("C:C")) Is Nothing Then
If Target.Offset(0, -2) = 0 Then
Target.Offset(0, -2) = Int(Now())
Target.Offset(0, -1) = Now() - Int(Now())
End If
End Sub
Avatar billede natkatten Mester
20. januar 2015 - 17:26 #13
Du skal nu afvise dit eget svar og acceptere svaret fra Jens48.
Avatar billede jmarques Nybegynder
20. januar 2015 - 17:37 #14
Kanon !

Mange tak for hjælpen !!

Vh
Joachim
20. januar 2015 - 18:37 #15
Vær opmærksom på at med den løsning, du har valgt, skifter indholdet i kolonne A og B, hvis indholdet i kolonne C efterfølgende ændres.