Avatar billede John_virkerikke Nybegynder
20. januar 2015 - 22:10 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

begræns en computer til kun at have LAN og ikke WAN

jeg har en computer der kører Linux ( ved for resten ikke om Linux spørgsmål er tilladt her ?? ret mig i så fald, jeg har en ubuntu der på ingen måder skal have kontakt til internettet, hverken ingående eller udgående, men kun kunne ses på LAN, hvad gør jeg?

hvis foraet kun kan i Windows termer så er det samme spørgsmål bare med Windows 7 pro.

på forhånd tak.
ps har surfet SP. men fandt kun svar på nogle der ikke havde adgang men gerne ville, jeg er så deraf en "Andersmodsat"

eller en John :-)
Avatar billede strych9 Praktikant
20. januar 2015 - 23:00 #1
Du kan fjerne default gateway på netkort. Så vil den kun kunne kommunikere med enheder på samme IP subnet som sig selv.
Avatar billede John_virkerikke Nybegynder
22. januar 2015 - 05:03 #2
Hej Stych9. hvordan gør jeg lige det?
Avatar billede strych9 Praktikant
24. januar 2015 - 11:36 #3
Ja jeg havde lidt frygtet at du ville komme med det followup spørgsmål =)

Men google to the rescue: http://www.cyberciti.biz/faq/howto-debian-ubutnu-set-default-gateway-ipaddress/

sudo vi /etc/network/interfaces
Sæt gateway til noget ugyldigt. Eksempelvis gateway 127.0.0.1
Gem filen med :wq
genstart netværket: /etc/init.d/networking restart

Hvis der er problemer så læs artiklen. Den gennemgår flere måder at opnå det samme.
Avatar billede strych9 Praktikant
24. januar 2015 - 11:42 #4
I øvrigt, brug
sudo nano /etc/network/interfaces
Nano er lettere for en kommandolinje begynder. Ctrl + O for at gemme den editerede fil, så vidt jeg husker. :)
Avatar billede strych9 Praktikant
21. februar 2015 - 13:00 #5
Hvor ville det være rart hvis du kunne uddele nogle point nu...
Avatar billede John_virkerikke Nybegynder
21. februar 2015 - 20:10 #6
Takker strych9 jeg har lige været væk fra skærmen i 14 dage influensa (40.3) i feber ....
Avatar billede John_virkerikke Nybegynder
21. februar 2015 - 20:19 #7
smider du lige et svar så jeg kan få åbnet boksen med poinafgivelsen. :-)