Avatar billede tjepster Nybegynder
23. januar 2015 - 14:33 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Excel: Indsætte en specifik tekst på en specifik position i flere celler ad gangen

Hej med jer,

Håber, der en én, der kan hjælpe. Jeg har 1000 celler med gps-koordinater, der mangler et punktum i talrækken for at kunne importeres til google maps via fusion tables.

Jeg vil gerne indsætte et punktum 6 cifre FRA HØJRE, fx skal 57236524 blive til 57.236524 - den manøvre skal gentages i 1000 celler. Det skal være et reelt tegn, altså ikke bare en talmarkør for fx at angive tusinddele, decimaler osv.

At de skal indsættes fra højre giver sig selv, da nogle af koordinaterne kun har syv cifre (fx 9.784326), hvor den stabile faktor altid er de seks bageste tal.

Jeg har fundet en add-on, der hedder KuTools, der kan klare det, men findes der virkelig ingen vej gennem Excel (ud over manuel indtastning af 1000 punktummer)?
Avatar billede ebea Ekspert
23. januar 2015 - 15:01 #1
Kunne dette være en hjælp! Indsæt formlen til højre for den celle, hvori du har koordinaterne, og kopier ned.

=ERSTAT($A1;3;;".")
23. januar 2015 - 15:02 #2
Med første koordinat i A1 kan denne formel klare det:
=VENSTRE(A1;LÆNGDE(A1)-6) & "." & HØJRE(A1;6)

Efterfølgende kan formlerne evt. kopieres og indsættes som værdier.
23. januar 2015 - 15:03 #3
ebea>> Den indsætter jo punktum som det 3. tegn fra VENSTRE!
23. januar 2015 - 15:05 #4
Lær Excel og undgå produkter som KuTools!
Avatar billede ebea Ekspert
23. januar 2015 - 15:46 #5
@erikjuul  -  ja, ud fra, at koordinaterne altid har 2 cifre fra venstre - og 6 fra højre.

Men din formel gør det ganske super :-)
24. januar 2015 - 14:04 #6
ebea>> Antal cifre før punktummet er iflg. spørgsmålet ikke fast!
Avatar billede ebea Ekspert
24. januar 2015 - 16:34 #7
@erik  -  Nej, du har da ret! jeg skrev også relateret til det forslag jeg gav, at: ".....Kunne dette være en hjælp".
Og efterfølgende skrev til dig i indlæg #5, at din løsning gjorde det ganske super. :-)

Men ellers er der også muligheden, at formatere de celler det omhandler, som en Brugerdefineret løsning, og indsæt "##"."######" som brugerdefineret format i alle de celler som tallene skal ind i, og så kopiere tallene ind efterfølgende.
27. januar 2015 - 09:27 #8
tjepster>> Er du kommet videre?????
Avatar billede tjepster Nybegynder
04. februar 2015 - 09:31 #9
Hej igen,

Lige hjemkommet fra ferie på Tenerife langt væk fra regneark :) Tusind tak for hjælpen til jer begge. Eriks løsning rammer lige plet. Så starter arbejdsugen lidt hurtigere med det lille trick.

Igen, mange tak :) :)
Avatar billede tjepster Nybegynder
04. februar 2015 - 09:32 #10
.