Avatar billede kim1a Ekspert
28. januar 2015 - 09:06 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Offset i sum-formel

Jeg har en række med data for hver uge. Jeg vil gerne kunne summere i samme celle på forskellige ark, så den kan lave en takt uge for uge.

Så hvis Peter har solgt 1 enhed hver eneste uge så skal den i cellen på første ark skrive 1, i næste ark skrive 2 og så videre.

Jeg tænker at jeg kunne bruge offset formlen, men har nok ikke forstået den helt, for hvis jeg skriver:
=SUM(OFFSET(Data!C35:C35;0;0)) i uge 1 og
=SUM(OFFSET(Data!C35:C35;0;1)) i uge 2 så offsetter den som jeg ser det både første og sidste reference, så i uge to bliver det til sum(D35:D35)

Kan man ikke sørge for at den kun offsetter den ene? Altså så uge to bliver til sum(C35:D35)?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
28. januar 2015 - 11:51 #1
Måske:

=SUM(Data!$C$35:OFFSET(Data!$C$35:$C$35;0;D1-1;;1))

hvor D1 indeholder 1 for uge 1, 2 for uge 2 osv.

Jeg veil dog, så stærkt jeg kan, råde dig til at bruge INDEX funktionen i stedet for den volatile funktion OFFSET.

=SUM(Data!$C$35:INDEX(Data!$C$35:$BB$35;0;$D$1))
Avatar billede kim1a Ekspert
28. januar 2015 - 12:53 #2
Super - jeg bruger blot din nederste løsning. Jeg havde selv tænkt det med at D1 indeholdt ugenummer som tal, så det var perfekt.

Smid et svar så vi kan lukke.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
28. januar 2015 - 13:17 #3
OK.