Avatar billede Acerlap Nybegynder
01. februar 2015 - 16:21 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

2 OS på samme HD

Jeg vil gerne afprøve, og sammenligne windows 10,
kører i forvejen win 7 ultimate 64 bit
HD (ssd) er opdelt i 211 / 27 GB

jeg har brændt win 10 på en DVD, og forsøgt at installere på den lille partition,
alt ser også rigtigt ud et langt stykke,
men får ikke muligheden for at vælge hvilken partition jeg vil installere på,
derfor stoppede jeg installationen, for ikke at komme til at slette win 7,

gør jeg noget forkert, ?
eller hvordan foretager jeg en korrekt installation. ?
Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2015 - 16:33 #1
Avatar billede 220661 Ekspert
01. februar 2015 - 16:36 #2
Jeg har for et stykke tid siden prøvet Windows 10. For at gøre det var jeg nødt til at opgradere fra den Windows 8 jeg havde liggende på computeren. Tror ikke du kan få lov til at installere og bibeholde Windows 7.
Jeg havde så to harddiske med den samme Windows 8, så jeg "tabte" ikke noget ved at prøve Win 10.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. februar 2015 - 16:38 #3
#1 Ok. Den mulighed fik jeg så ikke lige da jeg prøvede Win 8. Fint hvis man kan den vej nu.
Avatar billede Acerlap Nybegynder
01. februar 2015 - 17:17 #4
@sidwave

en meget fin guide :-)
nu bliver jeg i tvivl om det var præcis sådan jeg gjorde,
iflg. guiden skulle partitions valgmuligheden komme ret hurtigt,
altså før den begynder indlæsning af updates, filer mm.

sådan mener jeg ikke den gjorde på min PC,
men prøver lige igen om lidt, og følger guiden slavisk,

skal måske også lige tilføjes at partitionerne er lavet med easeus pertitions master
hvis det har nogen betydning, !

er der noget med man kan installere på et virtual drev. ?
Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2015 - 17:59 #5
Windows 10 skal lægges ind på en unallocated partition - det kan gøres ved at man sletter eller formatere en fri partion.
http://i.imgur.com/sEgZvSF.png

skal måske også lige tilføjes at partitionerne er lavet med easeus pertitions master hvis det har nogen betydning

Det kan jeg ikke forstille mig

er der noget med man kan installere på et virtual drev. ?

Du kunne for eksempel bruge Oracles gratis Virtualbox

http://www.computerworld.dk/art/232073/nu-kan-du-proeve-microsofts-windows-10-hent-test-versionen-her#Y6DxMwrKYJdWRkPX.99
Avatar billede Acerlap Nybegynder
01. februar 2015 - 21:01 #6
Nu har jeg formateret partitionen et par gange,
men det ser ikke ud til at ændre noget, (unallocated partition)

har også prøvet at installere win 10 igen,
direkte ved at klikke åbn / kør, fra disk drevet,

men det bliver ikke som vist i guiden -
http://www.howtogeek.com/197647/how-to-dual-boot-windows-10-with-windows-7-or-8/

altså ingen valgmulighed af partition.
Avatar billede Acerlap Nybegynder
02. februar 2015 - 10:39 #7
Når jeg ikke får valgmuligheden,
om hvilken partition jeg vil installere på,
kan det så skyldes at der ikke er noget styresystem, på den ene (nye lille) partition, ?

hvis ja,
vil det så hjælpe, først at installere en windows version, (evt, en lille ubuntu / linux)
og derefter windows 10, ?

altså så jeg kan have både win 7 + win 10 på samme HD.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. februar 2015 - 15:54 #8
Hvis du har en extra disk du har til overs havde jeg brugt denne til at prøve Windows 10 med. Går det galt når du installerer taber du dine private filer. Og det er opgraderingen ikke værd.
Jeg opgraderede fra Windows 8 uden problemer.
Avatar billede Acerlap Nybegynder
02. februar 2015 - 19:10 #9
Jo, jeg har win 10 på to desktop PC i DK, installeret lige da den blev udgivet,
men er pt. i Thailand, og har kun min laptop med, (+ en extern back-up HD)
og da jeg ikke er tilbage før sidst i marts, ville jeg gerne følge udviklingen,
måske er det ikke noget for mig (som win 8)

men har lige installeret win 7 på den nye partition, uden problemer,
så nu er jeg ved at tage backup af det mest vigtige,
derefter igen prøve at installere win 10, oven i win 7 (partition 2)

hvis det heller ikke dur, prøver jeg oven i en win 8,

men måske kan win 10 kun køre alene på én HD. ?
Avatar billede 220661 Ekspert
02. februar 2015 - 19:27 #10
Det kender jeg ikke noget til. Havde kun en hd i når jeg prøvede Windows 10.
Held og lykke med at opgradere.
Du burde vel kunne opgradere til W10 på den rene installation at W7 vil jeg tro.
Avatar billede Acerlap Nybegynder
03. februar 2015 - 16:30 #11
Jeg ved ikke om jeg gør noget forkert,
men jeg kan ikke installere win 10, på den nye partition,
(heller ikke når win 7 først er installeret)

lige før den ser ud til at være færdig, kommer der en fejlmeddelelse
- "din PC løb ind i et problem, og genstarter"
det går den så ustandselig,.. uden noget andet sker,
herefter er det som om computeren går i baglås,
det eneste der kan åbnes er bios (ikke mulig at starte i fejlsikret)

win 7 derimod installeres som normalt,
så måske skulle jeg opgive eksperimentet på den PC.

eller er der andre der har bedre erfaring med win 10 dual boot. ?
Avatar billede 220661 Ekspert
03. februar 2015 - 16:44 #12
Måske den ikke kan køre hverken Windows 8 eller 10?
Prøvede du at starte op på Win 7 og køre installation som opgradering?

Jeg har en pc herhjemme der mangler at understøtte på bundkortet og på cpu. Men jeg får en sort boks når jeg prøver at installere.
Den pc jeg har problemer med køre en ældre Intel Pentium 4 cpu.
Avatar billede Acerlap Nybegynder
04. februar 2015 - 05:39 #13
Ja,.. rigtig nok,
men iflg. hvad jeg kan google, skulle systemkravene være de samme helt tilbage til XP, 7 og 8,
http://www.version2.dk/artikel/hardwarekrav-til-windows-10-stort-set-uaendret-siden-windows-7-68853

men ellers er PC'en en 3 - 4 år gl. Acer Aspire 5738ZG 2x2.3 GHz - intel pentium 4 GB ram.

jeg fik kun mulighed for at vælge mellem at beholde filer, eller en - helt ren -  installation,

jeg har også win 10 på en ca 8 - 10 gammel (XP) desktop, omend det ikke kører med raketfart,
så kører den dog, og ingen problemer under installationen.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. februar 2015 - 15:59 #14
Ja nu skriver du jo selv Intel Pentium processor.
Det var også Intel min pc kører(P4 med enkelt kerne 3,2 ghz). Hvad hedder processoren mere specifikt i din pc?
Måske man kan se om lige den har problemer med Windows 8/10.
Processor skal understøtte noget der hedder NX. Gør din det?
http://www.sevenforums.com/installation-setup/325003-can-i-install-windows-8-intel-pentium-processor.html

Kan forestille mig at problemet du har måske bunder her:
https://technet.microsoft.com/en-us/library/dn482072.aspx
Ved godt at du vil inststallere W10, men da den er bygget videre fra en Win 8 kan problemet sagtes fortsætte.

Har du prøvet at installere Win 8 på den?
Det tror jeg nemlig heller ikke du kan.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. februar 2015 - 16:01 #15
Den pc jeg skriver fra her er også på alder med den gamle du skriver om. Denne pc her kører dog med en AMD processor 3700+ 2,2 ghz.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. februar 2015 - 16:01 #16
#15 Glemte lige at skrive at jeg kører  Win 8,1 på den.
Avatar billede Acerlap Nybegynder
05. februar 2015 - 23:08 #17
Ja nu skriver du jo selv Intel Pentium processor.
Det var også Intel min pc kører(P4 med enkelt kerne 3,2 ghz). Hvad hedder processoren mere
specifikt i din pc?
----------------------------------------------

Det skulle være :
Intel Pentium Dual-Core T4500 2.30 GHz (2 Kerner)
2300 Mhz iflg. Systemoplysninger, / 800 MHz FSB iflg. et påklistret label/skilt.

det er hvad jeg kan finde frem til.
- og noget kunne tyde på du har ret mht. min CPU.

har lige forsøgt at installere win 8,
det var ret præcis en gentagelse af den mislykkede win 10 install.

dvs. ingen valgmulighed ang. ønskede partition,
og når install. tilsyneladende er færdig, og genstarter for sidste gang,
kommer en fejlmelding -
"din PC kørte ind i et problem, behøver at genstarte win, forsøger at rette fejlen bla, bla."
og så står den ellers og genstarter i det uendelige,
samtidig bliver den ualmindelig varm,

så det er nok bedst jeg opgiver flere install. forsøg lige pt.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. februar 2015 - 13:14 #18
Henviser lige til link #14 nederst og lægger et svar
Beklager det er sådan :-(
Avatar billede Acerlap Nybegynder
10. februar 2015 - 13:03 #19
Jeg takker for svaret,

i den forbindelse kunne det være rart at vide,
hvor mange CPU, bundkort, og andet hardware, der IKKE kan køre win 10.

og hvor mange computere der skal udskiftes,
for at kunne følge udviklingen af windows.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. februar 2015 - 16:14 #20
Velbekomme.
Så lige denne video her:
https://www.youtube.com/watch?v=FB6jujcUVLs hvor han faktisk får startet en installation op selvom det ikke skulle kunne lade sig gøre.
Han åbner installationsfilen og går i "sourses" herinde finder han en ny setup fil og så kan han installere.
Han har så sikkert kun problemet med prosessoren så derfor kan han få lov til at installere. Men du kan jo prøve det.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. februar 2015 - 16:18 #21
Om dit problem kun er processor kan jeg jo ikke vide.
Men du kunne evt prøve at åbne for Windows 8 installationsfile og gå i "sourses". Herinde skulle der så også være en setup fil du kan prøve at trykke på og se om den så vil installere.
Avatar billede Acerlap Nybegynder
12. februar 2015 - 17:35 #22
Mange tak for link, tips og trick, :-)

har lige efterprøvet fidusen,
i (min) "sourses" mappe lå der 3 setup filer,
den ene hedder både setup og install. så den testede jeg,
og miraklet skete, - win 8 er nu installeret sammen med win 7,
installationen så helt normalt ud, (modsat install fra DVD)
og med de sædvanlige valgmuligheder af partition mm.

tog dog lidt længere end normalt,

sidst i installationen opstod dog et lille problem,
men det tror jeg skyldes min PC blev meget varm,
efter afkøling kører det hele (tilsyneladende) normalt,

så jeg vil prøve det samme med win 10 senere.
måske det også virker på samme måde, :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
12. februar 2015 - 18:01 #23
Ja det var et skud i tågen, men jeg syntes lige du skulle prøve det :-)(havde ikke set dette tip før)

Jeg vil tro opbygningen er næsten det samme med Windows 10, så jeg tror faktisk godt du kan installere den, når du nu alligevel kan køre Win 8 :-)