Avatar billede lisc Juniormester
02. februar 2015 - 14:32 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

IMG-fil af pc opsætning og programmer

Hej.
Jeg mener engang at have læst, at man kan lave et "billede" af sin pc imens den er "sund og rask", og hvis man så bliver nødt til at formatere maskinen, så kan man geninstallere alle sine programmer i ét hug.
Det er ikke styresystemet (og dermed ikke en boot disk) jeg efterlyser, men kun de programmer der ligger på maskinen.

Kan man det på en pc win7?
Hvordan gør man det?
Og kan man også gøre det hvis man får en ny maskine? Så man med det samme har alt hvad man skal bruge - kræver måske samme windows version?

Det kunne jo være super smart :0)

Vh
Lisbeth
Avatar billede claes57 Ekspert
02. februar 2015 - 15:47 #1
et image er alt på en partition - du kan ikke tage programmer uden at få windows med (programmer og windows ligger typisk i samme partition).
http://www.macrium.com/reflectfree.aspx
Med ny maskine følger typisk en ny windows, og alle programmer skal indlæses fra grunden. Men så snart den er sat op, så kan man have et image til hurtig reetablering hvis nu den dør.
Typisk vil man ikke kunne flytte et image til en ny maskine, da bundkort og drivere er anderledes - så der er en fair risiko for, at det ikke vil starte op.
Avatar billede lisc Juniormester
02. februar 2015 - 17:47 #2
Hvad nu hvis man installerer programmerne i en anden partition? Eller kan programmerne ikke lide det?
Avatar billede claes57 Ekspert
02. februar 2015 - 18:14 #3
Det kan du godt, men programmer kører også en del filer ind i Windows-mapperne. Og de vil så mangle, og medvirke til, at programmer hænger.
Tag nu bare den fulde partition inkl Windows. Alt andet vil ikke virke.
Du kan have dine data på egen partition og hente dem ind efter behov - men det er kun fordi de ikke hænger fast i systemet.
Avatar billede lisc Juniormester
02. februar 2015 - 19:13 #4
Ok - tusind tak for et forståeligt og brugbart svar. Bruger man  et alm img burner program til det?
Avatar billede claes57 Ekspert
02. februar 2015 - 19:23 #5
det vil ofte fylde for meget at køre det ned på dvd/cd - så det normale er en ekstern harddisk til image, og så via programmet (fx reflect) lave en bootcd/-usb så du kan indlæse image hvis din harddisk dør, og du skal starte forfra (maskinen skal jo kunne starte fra noget).
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2015 - 21:35 #6
www.acronis.com
backup, gem hele harddisken som en fil.
Avatar billede lisc Juniormester
03. februar 2015 - 09:10 #7
Hmm... acronis skriver "Move your system from any PC to any PC - no matter what make or model you use."

Men, konklusionen er vel, at man ikke (uden problemer) kan lave et image af programmerne alene. Når jeg køber en ny pc, er det jo nok med et opdateret styresystem, og fidusen ville jo så være at jeg kunne lægge programmerne over uden også at bruge det gamle styresystem.
Jeg har overvejet at købe et program, hvor der i licensen står, at det kun kan installeres i alt 4 gange. Dor ikke at bruge mine 4 gange for hurtigt, ville det derfor være smart hvis jeg kunne flytte det. Men det kan jeg altså kun hvis jeg flytter hele styresystemet med.

Tak for jeres feed-back. Er der en der vil skrive et svar så jeg kan give point?

Mange tak
Lisbeth
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2015 - 11:45 #8
du kan ikke lægge programmerne over.
nogle af dem er installeret "sammen" med windows.