Avatar billede ps76 Forsker
15. februar 2015 - 18:32 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Gammel XP virtuelt drev på 64bit pc?

Jeg har brug for at kigge i et gammelt regnskabsprogram, som kun kan køre på XP. Har fået anbefalet Oracle Virtual box - men kan ikke få det til at fungere.
Jeg kører W 8.1 i en 64-bit version på den computer, som jeg vil oprette dette virtuelle drev på - for at installere en XP på dette.
Kan det mon overhovedet lade sig gøre?  Hvordan? Hvem kan lede mig igennem - eller evt. foreslå en helt anden løsning?
Avatar billede Slater Ekspert
15. februar 2015 - 19:04 #1
Det kan sagtens lade sig gøre. Hele pointen med virtuelle drev er at systemet det kører på er komplet ligegyldigt (så længe det kan køre VirtualBox altså).

Du bliver nok nødt til at fortælle mere om, hvor du går i stå. Det er svært at sige noget ud fra så lidt.
Avatar billede Slater Ekspert
15. februar 2015 - 19:17 #2
Æh, jeg skal måske lige klargøre, at jeg med "systemet" mener operativsystemet, ikke hardwaren. Selvfølgelig skal det du forsøger at installere stadig kunne køre på din computer - jeg har dog endnu ikke hørt om en maskine, der kan køre Windows 8, som ikke kan køre XP. Du kan sagtens køre 32 bit på 64 bit hardware, bare ikke omvendt.
Avatar billede ps76 Forsker
15. februar 2015 - 19:21 #3
Ok men nu har jeg slettet det virtuelle drev og begynder helt forfra. Jeg downloader - og installerer - det her: VirtualBox 4.3.22 for Windows hosts  x86/amd64, korrekt?
Avatar billede claes57 Ekspert
15. februar 2015 - 20:09 #4
det er ikke så meget at hente/køre virtualbox. Det er den lille ting. Når du starter programmet, så skal du sætte lidt plads af til en fiktiv pc (fx 10gb) OG du skal have en original xp-cd, så du kan installere windows i den fiktive/virtuelle maskine.
Når du så har oprettet en xp-maskine, så kan du i denne indlæse dit program og data, og arbejde videre der.
Avatar billede ps76 Forsker
15. februar 2015 - 20:15 #5
Ja, og det var det, der ikke lykkedes sidst. Jeg installerer ovenstående igen og ser hvor langt jeg kommer.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. februar 2015 - 20:15 #6
Primært - læs vejledningen til virtualbox. Det går på, at programmet sætter plads af til en fiktiv maskine, og du med en xp-cd formaterer og indlæser denne helt, som du ville gøre med en rigtig pc. Og derefter indlæser hvad du måtte skulle bruge i xp.
Har du brug for udskrifter fra den maskine, så brug fx cutepdf, så du kan gemme udskrifter som pdf-filer, og fra din rigtige pc udskrive eller emaile som du har behov for.
Avatar billede ps76 Forsker
15. februar 2015 - 20:33 #7
Jeg ender op samme sted. Oracle er installeret, jeg har kaldt et nyt drev "XP", jeg dobb.klikker på XP og den åbner et nyt vindue, hvor den siger: WIndows failed to start. A recent hardware or software change might be the cause. To fix the problem: 1) Insert Your windows installation disc and restart. 2) CHoose Your language settings, and then click "next". 3) Click "repair Your computer".
File: SCSIPORT.SYS, Status: 0x0000017, Info: Windows failed to load because a required file is missing or corrupt.

Det var beskeden. Min CD er en Home update, original, kan ikke mangle nogle filer. Har virket  ofte før - dengang da XP var i brug. Og jeg HAR forsøgt restart, som den foreslår. Der kommer dog aldrig en Language settings op, ligesom jeg heller ikke kan vælge Repair.

Jeg kan tilføje, at jeg har installeret Virtuelbox på et andet drev end C: drevet-  men det kan vel ikke betyde noget?
Avatar billede Slater Ekspert
15. februar 2015 - 20:49 #8
Hvor du installerer VirtualBox er fuldstændig ligegyldigt. Det OS du kører i det, aner ikke at det kører i et andet system.

Har du sat VirtualBox op til at starte fra CD'en? Du skal ind i indstillinger for den box du har oprettet, vælge fanen "System", og der skal du klikke af at den må læse CD/DVD-drevet, og så flytte det op til toppen af opstartsrækkefølgen, så computeren læser fra den og ikke den stadig tomme virtuelle harddisk.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. februar 2015 - 20:51 #9
du har måske valgt eller delt nogle ting, som ikke lige er standard. Lad virtualbox sætte data selv som xp-maskine - og efter gem, så inden du starter den, rette dispay til 128mb, ram til 2gb, og derefter starte maskinen.
Avatar billede ps76 Forsker
15. februar 2015 - 20:56 #10
Det kan jeg ikke. Den side er "grey-out"..? Står i øvrigt med diskettedrev øverst, derefter cd og endelig harddisk, alle med flueben. Men altså greyout.
Avatar billede ps76 Forsker
15. februar 2015 - 21:04 #11
Det med Greyout var svar til viperines forslag.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. februar 2015 - 21:17 #12
I menu øverst skal du have cd aktiveret og monteret som dit cd-drev. Så kan den virtuelle maskine finde den.
Avatar billede ps76 Forsker
15. februar 2015 - 22:05 #13
Det lykkedes. Jeg oprettede et helt nyt drev forfra, og fik valgt "et eller andet" rigtigt åbenbart..

så jeg ved ikke hvem der vil have point?
Avatar billede claes57 Ekspert
16. februar 2015 - 05:05 #14
Ligemeget mht mig.
Avatar billede ps76 Forsker
02. marts 2015 - 11:01 #15
jamen så lukker jeg
selv.