Avatar billede http Nybegynder
23. februar 2015 - 21:45 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Merge subtitles ind i MP4 klip

Hej
Jeg har et .mp4 klip, jeg vil gerne merge en .srt undertekstfil ind i filmen.
Men - det virker ikke!
Min .srt fil er i flg format:
00:00:05,300-->00:00:07,000
tekst

00:00:08,000-->00:00:13,000
tekst

Jeg har fundet en del howto` vedr. dette. Jeg orker ikke at installere en masse usikkert software, det bør kunne lade sig gøre med Win 7 / VLC.
Jeg har fundet denne howto: http://rikardo.kinja.com/how-to-hardcode-subtitles-using-vlc-and-rendered-mp4-fi-1438028334
-  selvom jeg følger den punktligt, så kommer mine subtitles ikke med.

Hvem har en idé?
Avatar billede eurositi Ekspert
24. februar 2015 - 11:34 #1
Det virker heller ikke for mig.
Jeg foreslår, at du bruger Xmedia Recode (gratis og fri for crapware).
Det virker, og det gi'r dig tilmed mulighed for at softkode underteksterne ind i MP4-filen UDEN at konvertere videoen, som VLC vil gøre.
Du kan tilmed tilføje/redigere metadata/kapitler i filen.

Jeg har netop testet det med både MP4 og MKV som output. No problems.

Hvis du vil hardcode underteksterne ind i videoen, skal du selvfølgelig konvertere. Det er der en masse programmer, der kan klare.
Avatar billede http Nybegynder
25. februar 2015 - 07:47 #2
Tak for dit svar.
Jeg ønsker at merge mine undertekster ind i min .mp4 video, så den til sidst fremstår som én fil, det kan Xmedia Recode ikke.
Jeg kan godt afspille den i VLC, jeg vælger min .srt fil, og subtitles vises ok - det kan Xmedia Recode sikkert også.
Hvad er forskellen på softcode vs. hardcode subtitles?
Avatar billede eurositi Ekspert
25. februar 2015 - 09:54 #3
Hardcoding er når du "brænder" undertekster direkte ind i videoen. Fordelen er, at de kan ses hvor som helst, uanset hvor primitiv en afspiller, du benytter. Ulempen er selvfølgelig, at de ikke kan fjernes igen.

Softcoding er når ét eller flere sæt undertekster lægges ind i containerfilen (typisk MP4 eller MKV). Fordelene er, at video og undertekster ligger i én og samme fil og kan slås til og fra efter forgodtbefindende. Ulempen er, at ikke ret mange eksterne afspillere (Bluray-afspillere, TV-bokse osv.) understøtter softkodede undertekster. Nogle gør delvist (de kan ikke slås fra), andre gør slet ikke.

XMedia Recode kan gøre det sidste. Jeg kan ikke huske, om det også kan hardkode undertekster. Men det er der meget andet, der kan.
Avatar billede http Nybegynder
01. marts 2015 - 13:42 #4
Jeg kan desværre overhovedet ikke få Xmedia til at lægge suptitles ind, heller ikke VLC. Jeg har gemt .srt filerne i ANSI og UTF8, fungerer ikke.
Eksempel:
00:00:01,478 --> 00:00:04,020
VimeoSrtPlayer Example

00:00:05,045 --> 00:00:09,545
Support for <i>italic</i> font

00:00:09,378 --> 00:00:13,745
Support for <b>bold</b> font

Jeg har prøvet både uden og med inddelingeren, 1, 2, 2 osv.
Mine subtitles kommer ikke ind. Jeg kan segtens se dem i VLC, hvis jeg vælger .srt filen under menupunktet "subtitles"
Avatar billede eurositi Ekspert
01. marts 2015 - 22:49 #5
Jeg sætter normalt underteksterne til Copy og ikke Render.

... Og du har naturligvis tjekket, at undertekstsporet er slået TIL og ikke FRA i VLC? Softkodede undertekstspor er ofte ikke slået til som standard i VLC. Det kan man gøre ved at højreklikke på videoen under afspilning

Jeg undersøger lige sagen nærmere, hvis det driller.
Avatar billede http Nybegynder
04. marts 2015 - 19:57 #6
Tak for hjælpen!
Avatar billede http Nybegynder
04. marts 2015 - 19:59 #7
- send lige som svar, så får du point ;-)
Avatar billede eurositi Ekspert
05. marts 2015 - 15:01 #8
Here goes. Glad for, at det lykkedes. :-)

Streamcopy (nogle gange kaldet "passthrough") er på alle måder at foretrække frem for konvertering ("transcoding"), så længe man arbejder med fleksible containerformater som MKV, MOV og MP4 (M4V). Vær dog obs på, at det kun er MKV, som tillader alle lyd- og videoformater.

Jeg er også glad for XMedia Recodes mulighed for at tilføje metadata og kapitler - igen uden at omkode videoen.
Avatar billede http Nybegynder
24. marts 2015 - 20:40 #9
Hej
Jeg fandt løsningen: Handbrake kan merge.
Man skal under subtitles vælge "burn in"
Der er dog nogle udfordringer med dette program:
Den finder ofte på at glemme mellemrum mellem ordene.
I de tilfælde skal man sætte et ekstra mellemrum mellem disse ord i .srt filen.