Avatar billede lars_hoeberg Praktikant
25. februar 2015 - 12:51 Der er 3 kommentarer

Pærer summer og blinker efter skift til LED

Hejsa.

Jeg har prøvet at købe LED pære til lampe over spisebord.
Lampen har en indbygget dæmper, som blot er en knap der kan skrues på. Lå længere jeg skruer ned, jo mere blinker lamperne, og jo mere jeg skruer op, jo mere summer de.
Jeg tænker at det er dæmperen der er problemet. Vil det være en løsning at prøve at skille skidtet ad, og koble strømmen til udenom dæmperen?

Nogle der har erfaringer med dette?
Avatar billede keysersoze Guru
25. februar 2015 - 14:43 #1
LED og lysdæmper er ikke altid et godt match selvom pæren er udviklet til lysdæmper - du kan også risikere ikke at kunne slukke lyset helt. Så skift af pære eller lysdæmper kan afhjælpe ligesom fjernelse af dæmper vil løse det.
Avatar billede t-bee Novice
26. februar 2015 - 09:33 #2
Hvis du skal bruge LED eller sparepærer sammen med en lysdæmper skal de være lavet til dette, der skal stå "dæmpbar" eller "dimmable" på pakken, måden man laver en lysdæmper på harmonerer ikke helt med de indbyggede strømforsyninger i LED og sparepærer. Alternativt kan du bruge de pærer hvor der indeni er en halogen glødepære, de bruger væsentligt mere strøm en LED, men mindre end de gamle glødepærer, og lyset synes jeg er noget rarere end LED.

Hvis du flår dæmperen ud vil lampen naturligvis fungere, men det er måske lidt drastisk.
Avatar billede keysersoze Guru
26. februar 2015 - 10:09 #3
Selv dimmable LED-pærer virker ikke nødvendigvis efter hensigten til lysdæmpere - senest jeg prøvede kunne pæren ikke slukkes helt ligesom pæren kun kunne vise 2 lysstyrker (skarp eller mega skarp) så selvom de bliver bedre og bedre er dimmable ingen garanti.