Avatar billede todd24 Nybegynder
25. februar 2015 - 15:34 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Ripning af film

hejsa

Jeg har en samling af DVD film liggende, som jeg skal have rippet over på min computer og lagt ind på mit usb stik, så jeg kan afspille de på mit smart tv.

Mit TV er et Philips 46PFL4208T, og det kan afspille følgende formater: AVI, MKV, H264/MPEG4 AVC, MPEG1, MPEG2, MPEG4 og WMV9/VC1.

Nogle gode forslag til et gratis program til ripning af film?

P.S: det skal være et program som giver mulighed for at rippe dvd filmene over i maksimal billede kvalitet, ligesom med musikalbums som bliver rippet over i wav.
Avatar billede Blueeyez Mester
25. februar 2015 - 16:01 #1
MakeMKV
Avatar billede jakobdo Ekspert
25. februar 2015 - 20:39 #2
Avatar billede eurositi Ekspert
26. februar 2015 - 14:26 #3
Det er meget enkelt:
Brug det gratis MakeMKV - det tager lynhurtigt en tabsfri kopi af MPEG2-videoen på DVD'en sammen med kapitelinformation samt den/de undertekster og ekstra lydspor, du vil bevare fra DVD'en. Det hele bli'r gemt i en MKV (Matroska) fil, som kan afspilles på alle gængse smart-TV.

Hvis dit smart-TV ikke kan læse underteksterne, når de ligger gemt inde i videofilen, kan disse udtrækkes til SRT-format, eller du kan downloade undertekster fra f.eks. Subscene.com.

Du kan til enhver tid kopiere videoen over i et andet containerformat (f.eks. MP4) uden at konvertere videoen (som giver kvalitetstab), hvis du bruger et gratis og sikkert program som XMedia Recode eller Hybrid.
Avatar billede todd24 Nybegynder
06. april 2015 - 18:09 #4
eurositi, tak for respons, men jeg vil gerne høre hvordan du er sikker på at makemkv er tabsfrit ?
Avatar billede eurositi Ekspert
15. april 2015 - 10:46 #5
@todd24
Godt spørgsmål. Jeg har ikke set nogen lave en reel bit- eller checksum test. Mit bedste argument for, at MakeMKV kun kopierer og ikke konverterer video og audio er, at processen går meget hurtigere end andre videokonverteringsprogrammer. Det kan simpelt hen ikke lade sig gøre at lave en reel konvertering fra ét format til et andet på 10-15 minutter. Mit andet argument er, at videoformatet (MPEG2) forbliver uændret. Det tyder på, at videostrømmen blot kopieres fra VOB-containerne på DVD'en til MKV-containeren (som modsat MP4 tillader alle video- og lydformater formater).

Selv om udvikleren bruger formuleringen "conversion" (i stedet for "copy"), skriver han selv på forsiden af www.makemkv.com, at:

- "It converts the video clips from proprietary (and usually encrypted) disc into a set of MKV files, preserving most information but not changing it in any way."
- Preserves all video and audio tracks, including HD audio
- Preserves chapters information
- Preserves all meta-information (track language, audio type)

Der er også en diskussion hér:
http://www.avsforum.com/forum/26-home-theater-computers/1291069-any-benefit-using-handbreak-over-makemkv-lossless-rip.html

Det mest tabsfrie er stadig ISO (disk image). Men det er altså kun, hvis det er vigtigt også at bevare menuerne på DVD'en, at jeg vil anbefale ISO-kopiering frem for MakeMKV. Hvis det bare handler om at bevare film, ekstramateriale, kapitler, undertekster og original lyd, er MakeMKV perfekt. ISO fylder alt for meget, og det er meget tungere og sværere at afspille end et rigtigt afspilningsformat.
Avatar billede todd24 Nybegynder
31. maj 2015 - 12:06 #6
jeg har brugt makemkv og det ser ud til at virke ganske udmærket..