Avatar billede hanibald Mester
25. februar 2015 - 22:28 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

PHP - indlæs ekstern XML-fil

Jeg har behov for et php-program, der kan udtrække data fra eksterne XML-filer - aktuelt daglige valutakurser fra Nationalbanken: http://www.nationalbanken.dk/_vti_bin/DN/DataService.svc/CurrencyRatesXML?lang=da).

Når jeg trækker print_r med denne kode:
------
    $rod = simplexml_load_file ('http://www.nationalbanken.dk/_vti_bin/DN/DataService.svc/CurrencyRatesXML?lang=da');
    echo "<pre>";
    print_r($rod);
    echo "</pre>";
------
får jeg denne oversigt:

SimpleXMLElement Object
(
    [@attributes] => Array
        (
            [type] => Valutakurser
            [author] => Danmarks Nationalbank
            [refcur] => DKK
            [refamt] => 1
        )

    [dailyrates] => SimpleXMLElement Object
        (
            [@attributes] => Array
                (
                    [id] => 2015-02-24
                )

            [currency] => Array
                (
                    [0] => SimpleXMLElement Object
                        (
                            [@attributes] => Array
                                (
                                    [code] => AUD
                                    [desc] => Australske dollar
                                    [rate] => 510,61
                                )

                    [1] => SimpleXMLElement Object
                        (
                            [@attributes] => Array
                                (
                                    [code] => BGN
                                    [desc] => Bulgarske lev
                                    [rate] => 381,40
                                )

...

                    [32] => SimpleXMLElement Object
                        (
                            [@attributes] => Array
                                (
                                    [code] => ZAR
                                    [desc] => Sydafrikanske rand
                                    [rate] => 56,73
                                )

Jeg påregner, at programmet kan opbygges efter følgende koncept:
------
    $rod = simplexml_load_file ('http://www.nationalbanken.dk/_vti_bin/DN/DataService.svc/CurrencyRatesXML?lang=da');
    foreach()
    {
        if('dailyrates' == kode, der læser 'dailyrates' i filen)
        {
        $id = kode, der læser datoen;
        echo $id . "<br />";
        }

        if ('[0)-[xxx]' == kode, der enkeltvis læser identerne 0-xxx i filen).
        {
        $code = kode, der læser valutaens kortnavn;
        $desc = kode, der læser valutaens navn;
        $rate = kode, der læser valutaens kurs;
        echo $code . $desc . $rate . "<br />";
        }
------
Når dataene er trukket ud af filen, har jeg ingen problemer med at bruge dem i et videre forløb.

Håber, der findes en løsning

hanibald
Avatar billede arne_v Ekspert
25. februar 2015 - 22:34 #1
Dataene er allerede trukket ud i en PHP data struktur - du skal bare gaa ned fra $rod.
Avatar billede garrett Seniormester
26. februar 2015 - 10:30 #2
Du kan løbe gennem de forskellige valuta på flg. måde:
<?php
    $rod = simplexml_load_file("http://www.nationalbanken.dk/_vti_bin/DN/DataService.svc/CurrencyRatesXML?lang=da");
    foreach ($rod->dailyrates->currency as $curr) {
        echo $curr->attributes()->code ."\t" . $curr->attributes()->rate ."\n";
    }
?>

Her udskrives blot valutakoden og kursen som et eksempel.
Avatar billede hanibald Mester
26. februar 2015 - 21:20 #3
Til garrett

Nu kan jeg ikke alene udtrække de tre identer pr valuta. Jeg kan også udtrække datoen.
Og det bedste af det hele: Ved indlejring kan jeg i et gennemløb udtrække både datoen og alle tre identer for hver valuta.
Jeg går ud fra, at jeg nu kan udtrække data fra en XML-fil, uanset hvor kompleks den er, blot den overholder den strukturelle opbygning.

Tusind tak.

Nu er det vist tid til et svar!!!
Avatar billede garrett Seniormester
27. februar 2015 - 08:54 #4
Du beholder bare selv pointene :)

Hvis du har mod på at grave lidt mere i php'x simplexml implementering så kan du laver lidt mere sjov v.h.a. xpath queries mod din XML.:

<?php
    $xml = simplexml_load_file("http://www.nationalbanken.dk/_vti_bin/DN/DataService.svc/CurrencyRatesXML?lang=en");
    $expensive = $xml->xpath("/exchangerates/dailyrates/currency[@rate > 500]");
    foreach ($expensive as $rate) {
        echo $rate->attributes()->code ."\t" . $rate->attributes()->rate ."\n";
    }
?>

Her får du så kun returneret de valuta der har en kurs over 500 som eksempel :)
Bemærk jeg har ændre "lang=da" til "lang=en" i URL til XML'en, ellers får man kursen i dansk talformat.
Avatar billede hanibald Mester
03. marts 2015 - 22:08 #5
Tak