Avatar billede lllund Nybegynder
27. februar 2015 - 14:24 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Fornavn- efternavns synonymer/stavemåder

Hej

Jeg er ved at lave en sammenligning mellem 2 store datasæt. og i den forbindelse skal jeg bruge en tabel med navne alternativer både efternavne/fornavne.

Er der nogle der ligger inde med noget i den stil.

et eksempel på eks. efternavns filen ville være :

Navn; Alternativt Navn
Pedersen;Petersen
Pedersen;Pederson
Pedersen;Peterson

Petersen;Pedersen
Petersen;Pederson
Petersen;Peterson

Pederson;Pedersen
Pederson;Petersen
Pederson;Peterson

Peterson;Pedersen
Peterson;Petersen
Peterson;Pederson

Andersen;Anderson
Anderson;Andersen

Gammelgaard;Gammelgård
Gammelgård;Gammelgaard

jeg skal altså have alle mulige kombinationer af navne der kan staves på flere måder.

jeg kan se det vil tage ret langt tid at tage dem fra en ende så håber der er nogle der har noget liggende der kan bruges :)

Skriv gerne hvis i har brug for at få uddybet yderligere.

på forhånd tak.
Avatar billede supertekst Ekspert
27. februar 2015 - 14:32 #1
Kunne "Wildcard" evt ikke anvendes?
Avatar billede lllund Nybegynder
27. februar 2015 - 15:20 #2
Hej

Jo jeg har en række gennemløb hvor jeg matcher på forskellige ting. men der er mange ting jeg ikke kan %Wildcarde mig ud af :)

eks Chr. vs Christian

Så det jeg mangler er bare en overordnet liste med navne.

Jeg har været i gang med fornavne, og har nu en liste på ca 450 men det ret svært at fange alle kombinationer.

så jeg håbede der var nogle der havde noget liggende :)
Avatar billede finb Ekspert
27. februar 2015 - 15:45 #3
DST.DK har alle danske for- og efternavne.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. februar 2015 - 20:04 #5
Vanskelig opgave.

Det er nemt nok at faa en liste med navne.

Det mest gaengse forkortelser maa det ogsaa vaere muligt at finde.

Men saa skal du finde dem som "matcher".

Du kan proeve at lave en fonetisk sammenligning. Jeg har noget gammtlt kode til det som du kan starte med.

Men det bliver noget try and error.
Avatar billede lllund Nybegynder
01. marts 2015 - 21:31 #6
Finb: Ja jeg har kigget lidt på DTS, men det jeg søger er en synonym liste, altså med amtlige stavemåder af hvert efternavn, som beskrevet i toppen af posten :)

claes57: jo tak, men lidt det samme problem, med at jeg mangler stavemåder :)

Arne_v: jeg har prøvet at søge en del men er ikke stødt på en med "synynymer/stavemåder" så det vil nok tage en del tid at taste dem manuelt.

Dit gamle kode skulle vel ikke være sql?

tak for input forresten :)
Avatar billede arne_v Ekspert
01. marts 2015 - 21:45 #7
Jeg har den i Java og C#. Maaske kunne C# koden wrappes i en CLR UDF.