Avatar billede tzinck Novice
27. februar 2015 - 14:26 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Optimal dækning i hele huset

Trådløs dækning er en plage her :-)

Jeg vil gerne have dækket alle hjørner af huset (2 etager), samt et kontor i en anden bygning (der dog ligger meget tæt på huset)

Jeg vil gerne have en god dækning alle steder med så få sendere som muligt.

Jeg har pt. Telenor. Deres Technicolor router har fantastisk dækning, men er dog ikke specielt hurtig.

Jeg skifter snart til fibernet, så så skulle der geren fuld knald på over det hele.

Jeg har lagt kabler til alle hjørner af huset, men ville allerhelst nøjes med een router/sender (måske placeret ovenpå). Det er ikke afstanden, men mure/væge, der bremeser signalet.

Er det realistisk - og hvilken router er hurtig og kraftig nok til det ?

Kan man sørge fro at men ikke hele tiden manuelt skal vælge net på fx. telefoner og tablets

Som det er nu, har jeg 1 router og 2 accesspoints, og der er stadig et hjørne af huset, der ikke er godt nok dækket.

Ideer søges :-)
Avatar billede tzinck Novice
27. februar 2015 - 14:35 #1
Gerne links til artikler / guides

Danske eller engelske
Avatar billede claes57 Ekspert
27. februar 2015 - 15:34 #2
.ac routere (i hvert fald nogle) har retningsbestemt antenne - så den finder retningen til enhed, og sender signal den vej.
jeg har selv kun opsat en http://store.apple.com/dk/product/ME918Z/A/airport-extreme (der er program til ipad/pc/mac til det - jeg var på pc)
med fx inSSIDer kan du se signalstyrken - så test igennem i forhold til nu. Er det ikke bedre, så har du jo 14 dages returret.
Avatar billede haverslev Novice
27. februar 2015 - 20:51 #3
Avatar billede tzinck Novice
27. februar 2015 - 23:01 #4
Kan jeg køre med samme ssid på alle router og extendere, så jeg ikke skal vælge manuelt hele tiden ?
Avatar billede haverslev Novice
28. februar 2015 - 15:24 #5
Hvis du f.eks. har en router der har en WPS knap (eller knap der hedder Wi-FI), så kan du blot rykke på den og f.eks. bruge PLA4231 extender fra Zyxel og trykke på dens WPS knap samtidig og du har efter xx antal sekunder klonet dit eksisterende trådløs SSID / password osv.

Hvis ikke WPS knap, så kan du hente deres konfigurations program og bruge dette -"ZyXEL PLA Series Configuration Utility"

Men tag et kig her for div. info:
ftp://ftp2.zyxel.com/PLA4231/user_guide/PLA4231_7.0.0.pdf
Avatar billede tzinck Novice
11. marts 2015 - 09:50 #6
Tak for input allesammen

Jeg har valgt ikke at opdatere til ac lige nu, da jeg ikke rigtigt har noget udstyr der kan udnytte den standard... og det er også stadig lidt pebret, og måske ikke helt færdigudviklet :-)

Så jeg kører med 1 router og 2 extendere forbundet med kabel (da jeg jo har trukket kabler i forvejen)

Kabel = stabilt :-)

Routeren i i stueetagen den ene ende af huset. 1 extender på 1 sal i den anden ende af huset, og en extender mere på mit kontor i en anden bygning.

Jeg kunne godt køre trådløst fra huset til kontor på routeren, men for at få bedre hastighed har jeg valgt en extender her også

Min eneste udfordring nu er at slippe for at skulle vælge netværk manuelt hele tiden fordi enhederne hænger krampagtigt fast i det netværk de nu engang er tilsluttet selvom signalet er meget svagt

Jeg tjegger lige "haverslev's" ide

tak for input.

Kom med et svar
Avatar billede tzinck Novice
31. marts 2015 - 20:17 #7
Hej.

Så er der point uddeling - læg et svar hvis du vil have lidt point :-)
Avatar billede haverslev Novice
01. april 2015 - 10:17 #8
Hej,

Takker, men tag du bare points selv - håber du fik dit netværk "optimeret" :-)
Avatar billede tzinck Novice
12. april 2015 - 16:36 #9
Tak... det kører nogenlunde. Dækningen er fin nu, men jeg tror jeg har en ustabil router...

Skruen uden ende :-)