Avatar billede ltp Juniormester
05. marts 2015 - 08:43 Der er 2 kommentarer

Lopslag

Tak for en god side.

jeg kan ikke få mit lopslag til at virke, når jeg vil nedenstående:

ark 1:
jeg har opslagsværdien i tal a1, a2 osv.
Jeg vil returnere værdi til b1, b2 osv.

ark 2:
jeg vil slå op i en tabel med: kolonne a=tal og kolonne b=tekst

ark 3:
jeg vil slå op i en tabel med: kolonne a=tal og kolonne b=tekst

Tal i kolonne a i ark 2 og 3 er ikke identiske.

Jeg har skrevet denne formel i ark 1 i celle b1
=LOPSLAG(a1;ark2'!a2:b22;2;FALSK)&LOPSLAG(a1;ark3'!a2:b22;2;FALSK)
Avatar billede lagunadk Novice
05. marts 2015 - 08:57 #1
Der mangler en ' foran ark2!'

Hvis du skal trække formlen ned, skal du også have $ i området:

Prøv med denne:
=LOPSLAG(A1;'Ark2'!$A$2:$B$22;2;FALSK)&LOPSLAG(A1;'Ark3'!$A$2:$B$22;2;FALSK)
Avatar billede natkatten Mester
05. marts 2015 - 15:52 #2
Måske er dit problem løst med lagunadk's kommentar. Men hvis du ønsker først at lave LOPSLAG i Ark2 og dernæst i Ark3, hvis værdien ikke findes i Ark2, så kan denne benyttes:

=HVIS(ER.TAL(SAMMENLIGN($A1;'Ark2'!$A$2:$A$22;0));LOPSLAG($A1;
'Ark2'!$A$2:$B$22;2;FALSK);LOPSLAG($A1;'Ark3'!$A$2:$B$22;2;FALSK))

Principielt kan denne omfatte endnu flere ark med flere HVIS'er. Omend en anden løsning vil være at foretrække, hvis der er væsentligt flere ark, der skal indgå i LOPSLAGET.