Avatar billede Jst1987 Nybegynder
06. marts 2015 - 10:00 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Excel - dynamisk formler i pivottabel

Hej Eksperter,

Jeg har en pivottabel. Ønsket er, at lave nogle kolonner til højre, hvor jeg beregner forskellige tal udfra pivottabellen.

Når jeg prøver at kopier formlen ned i arket, så får jeg samme værdi, fordi formlen er LÅST til enkelte celler i pivottabellen. Kan man gøre, så formlen bliver dynamisk og altså hvis jeg kopier ned, så ryger formlen og de tal, som indgår i formlen også kopieret ned - som ved normalt formler og kopiering ned i ark.

Pft.

Josvto
Avatar billede anedi Ekspert
06. marts 2015 - 11:13 #1
Det kan man godt.
Normalt når du henviser til en celle i en pivot tabel hedder formelen noget ala: =getpivotdata(..;..;..)
I stedet for kan du pege på indholdet i den enkelte celle ved at referere til den i stedet for. Eksempelvis: =C7 (hvis det er den vi er interesseret i). Herefter kan du trække formlen ned som du plejer.

Alternativt skal du skifte det argument ud i getpivotdata-formlen som du vil have til at ændre sig.

Hvis du for eksempel i celle C7 har en pris i 2005 vil formlen indeholde 2005 et eller andet sted: =getpivotdata("2005";..;..)
Du kan udskifte "2005" med en celle hvor der står 2005 og så fremdeles for de andre år. På den måde er det ikke altid 2005 værdien der vil optræde, men det år du har valgt.

Vh
Anedi
Avatar billede Jst1987 Nybegynder
06. marts 2015 - 14:55 #2
Pisse lækkert! :)

Sender du et svar?
Avatar billede anedi Ekspert
06. marts 2015 - 15:37 #3
Det kan du tro, godt du fik det løst.

Vh
Anedi