Avatar billede MadsHaupt Juniormester
17. marts 2015 - 19:55 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Offentlig IPv6

Hvordan konfigurerer man en offentlig IPv6, så den kan tilgåes fra internettet.
Så jeg kan lave en server der kan tilgåes via internettet på IPv6 adressen.

Findes der en step by step vejledning?
Med IPv4 bruger man port forwarding, men hvordan er det lige man gør med IPv6?
Jeg har hørt at port forwarding ikke skulle være nødvendigt med IPv6, men hvordan gør man det så uden port forwarding?
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2015 - 05:31 #1
tja, du kan kun have en offentlig ip6 hvis din udbyder giver dig det
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
18. marts 2015 - 11:39 #2
Vil det så sige, at jeg godt selv vil kunne konfigurere en offentlig IPv4.
Men at jeg ikke selv vil være i stand til at konfigurere en offentlig IPv6?
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2015 - 14:58 #3
din udbyder giver jo din router et nummer, og det kan du ikke ændre
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
18. marts 2015 - 17:49 #4
OK, men hvor meget har ens routernummer og ens offentlige IPv6 adresse, egentlig med hinanden at gøre?
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2015 - 18:57 #5
den udvendige styrer isp, og den kaldes den offentlige
den indvendige kan være 4/6 og styres af dig

det er en gateway, ganske som det hedder, fra dit net, til ydersiden.

vi skal ikke forvente at isp begynder at lave ip6 overalt, før end verden er løbet helt tør for v4 adresser :) alle milliader af routere der skiftes ud, koster en masse penge..
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
18. marts 2015 - 19:59 #6
Ja, jeg skal nok først snakke med min internetudbyder for at få en offentlig IPv6.

Det er nok ikke andre udveje.

Hvad mener du med "den udvendige styrer isp, og den kaldes den offentlige
den indvendige kan være 4/6 og styres af dig

det er en gateway, ganske som det hedder, fra dit net, til ydersiden."

Hvad betyder ISP, gateway og 4/6?

Men mange tak for din hjælp.