Avatar billede daizukke Juniormester
21. marts 2015 - 11:51 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Billig SSD, til websurfing?

Hej,

Jeg overvejer at give min mor en SSD i fødselsdagsgave, til at smide i
hendes bærbar. Hun surfer på internettet og lægger i ny og næ en kabale, så jeg gider ikke smide en masse penge efter at få den model, der har flest MB/s. Dét at det er en SSD-disk må jo alene være en kæmpe opgradering fra en HDD.

Selv har jeg en Samsung 840 Evo i min egen computer, men har I nogle anbefalinger på billigere SSD'er? 120 GB vil være nok.
Avatar billede Blueeyez Mester
21. marts 2015 - 13:10 #1
Foretrækker selv Samsungs evo 840/850. Har prøvet Kingston som er billigere, men det var der så os en grund til.. Den store fordel ved Samsungs er at du kan opdatere via usb/cd/dvd under opstart af pcen.. (Kører selv Linux Ubuntu)
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2015 - 15:23 #2
Hvis det skal være Samsung, er 573 kr, det billigste. Kingston er noget billigere. http://www.pricerunner.dk/pl/36-2908314/Harddiske/Samsung-840-Evo-MZ-7TE120-120GB-Sammenlign-Priser

Men spørgsmålet er, om det kan betale sig? Hurtigere opstart og batterierne holder lidt længere, med ved surfing og kabale er der ikke noget at hente, med mindre den HDD, som sidder i nu, er en gammel Sata 300.
Avatar billede daizukke Juniormester
22. marts 2015 - 00:47 #3
Tak for svarene begge to.

Blueeyez, du nævner at man på Samsungs modeller kan opdatere under opstart. Mener du firmwaren?
For den mener jeg da at Samsungs eget SSD Magician program skulle sørge for at opdatere? Eller det kan måske kun lade sig gøre udenfor Windows?

roundandbald, er dette noget af det billigste jeg kan finde en Kingston SSD til?

http://www.pricerunner.dk/pi/36-2856396/Harddiske/Kingston-SSDNow-V300-SV300S37A-120G-120GB-Produkt-Info
Avatar billede Blueeyez Mester
22. marts 2015 - 09:56 #4
Både i windows, mac og linux kan du gøre det under opstart med en boot bar usb/cd/dvd

Startede selv med kingston v300 og har fortrudt det.
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2015 - 11:05 #5
@daizukke
Ja det er det billigste, men jeg ville ikke vælge den øverste DebuSy, har dårlig erfaring med leveringstiden, og det har mange andre også på TrusPilot.
Jeg kører selv med Samsung Evo, så jeg kan ikke bedømme Kingston, men din mor vil næppe kunne mærke forskel?
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2015 - 11:07 #6
Avatar billede Blueeyez Mester
22. marts 2015 - 11:24 #7
Man kan lige så godt købe noget ordentligt fra starten. Der er en grund til en SSD koster hvad den koster...
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2015 - 12:16 #8
Der er jo også PNY http://www.pricerunner.dk/pl/36-2990979/Harddiske/PNY-Optima-SSDOPT120G1K01-RB-120GB-Sammenlign-Priser

Hastigheden på både Samsung,Kingston og PNY er 600 MB/s
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2015 - 12:36 #9
Uha! en grim info:
I de seneste måneder har vi set en foruroligende tendens fra første Kingston, og nu PNY. Producenter lancerer SSD'er med en hardware specifikation, og derefter stille og roligt ændre hardwarekonfiguration efter anmeldelser er gået ud. Konsekvenserne har været noget anderledes (mere om det i et øjeblik), men i begge tilfælde er utilfredse kunder højlydt klager over, at de har været snydt, narret til at betale for et drev, de ellers ikke ville have købt.
http://translate.google.dk/translate?hl=da&sl=en&u=http://www.extremetech.com/extreme/184253-ssd-shadiness-kingston-and-pny-caught-bait-and-switching-cheaper-components-after-good-reviews&prev=search
Blueeyez Har nok ret, Samsung er det mest sikre kort.
Avatar billede Blueeyez Mester
22. marts 2015 - 20:23 #10
#8 Du bør nok læse lidt om det igen.
600 MB/s = 6 Gb/s grænseflade. Før hed det 3 Gb/s (300 MB/s) og før det 1,5 Gb/s (150 MB/s). Dog skal dette ikke ses som hvad du FÅR, men hvad deres grænseflade understøtter op til. Hvad de kommer op på er helt andre tal..

Når vi snakker SSD er det IOPS man kigger på, men igen. Har selv haft Kingston V300 og i dag har jeg 1x 120 GB 840 evo og 3x 250 GB 850 evo (Min forhandler går efter det nyeste nye).. Men er super glad for dem os skønt de kostede en del mere.. (Bruger dem i 3 maskiner).. den første var min test som skal videre så snart jeg får taget mig sammen til og skifte SSDen..
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2015 - 20:00 #11
Ok jeg har skimmet det der:"\text{IOPS} * \text{TransferSizeInBytes} = \text{BytesPerSec} (with the answer typically converted to MegabytesPerSec)" Men det er mere end jeg orker at studere nærmere her og nu.
Men artiklen jeg henviser til i #9 har gjort indtryk på mig.
Jeg kom i tanke om, at jeg faktisk selv har en Kingston SSDnow 300 V i min gamle Medion reserve Computer. Det gav nu et kraftig løft da jeg satte den i, men det skyldes nok at der (tror jeg) sad en Sata 300 HDD i. Men efter artiklen er det slut med Kingston og PNY.
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2015 - 17:48 #12
Tråden her er død, så det er vist på tide, at spørger lukker.
Avatar billede daizukke Juniormester
29. marts 2015 - 23:56 #13
Helt sikkert. Skal lige se om jeg kan kringle det med at lukke.
Avatar billede Blueeyez Mester
30. marts 2015 - 08:23 #14
Når du ikke selv har givet løsningen, så skal du jo ikke selv have point.. Man beder dem der har leveret løsningen om at smide et svar og så accepterer man deres svar.. Undre mig lidt du ikke ved hvordan det fungere når du har +9000 point..

Husk det fremover ;-)

Afmelder overvågning.