Avatar billede imma Forsker
21. marts 2015 - 16:59 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Overfør og stream til ATV i skyen

Hejsa.  Min SFO kunne godt bruge en samlet læsning....

Vil gerne trådløst kunne overføre billeder og video til et sted samlet i skyen så vi kan streame det til Apple tv.  Alt er på samme netværk... Skal kunne overføre video og billeder fra iPad od iPhone trådløst.    Hvis nogen kender en løsning ville det simpelt hen være suverænt.  Hvis man finder den optimale løsning giver jeg gerne to flasker vin
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
21. marts 2015 - 17:41 #1
Er det ikke bare den gratis løsning Dropbox via wi-fi?

Jeg kender ikke Apple TV, men det kan vel sagtens logge på en Internetadresse ... eller måske ovenikøbet køre apps ...

Personligt bruger jeg Dropbox til mine håndholdte enheder, hvor Dropbox er en gratis 1 Gb. lagerplads i Skyen. Mine 2 stationære computere, 1 bærbar og 2 smartphones er alle på mit wi-fi, så når jeg f.eks. har taget billeder eller video med mine smartphones, så overføres det optagne automatisk, så snart jeg er indenfor netværkets rækkevidde. Og jeg kan derefter tilgå det med øvrige enheder. Det kan jeg enten gøre direkte via link til Internetadressen for min personlige Dropbox eller via den tilhørende app.

Er det sådan noget, du tænker på?
Avatar billede Blueeyez Mester
21. marts 2015 - 17:45 #2
Hvad med airplay?

Eller hvordan skal det forstås?
Avatar billede imma Forsker
22. marts 2015 - 07:10 #3
Ja det er noget i den stil begge to.  Men jeg skal have en løsning så vi er mange der er koblet på den samme dropbox og kan ligge videoer og billeder op det samme sted.  Og så skal det gerne kunne fungere med AirPlay ud til Apple tv
Avatar billede Blueeyez Mester
22. marts 2015 - 09:52 #4
Sæt en ftp/samba server op lokalt og brug fx vidon, viplay etc til og stresme det videre til ATV men mon ikke den os tar samba/ftp?
Avatar billede imma Forsker
22. marts 2015 - 10:24 #5
Kan desværre ikke sætte en lokal server op ude på jobbet.  Det tillader kommunen ikke
Avatar billede Blueeyez Mester
22. marts 2015 - 20:02 #6
Så skal det nok være Airplay baseret.. Kommunen tillader vel ikke dataen ender i ukontrollerede områder? (At dropbox siger de er sikre mm er jo ikke nogen garanti)..
Avatar billede imma Forsker
22. marts 2015 - 20:17 #7
De har selv snakket om noget onedrive.  Men de har heller ikke nogle erfaringer.  Hvad tænker du på med hensyn til AirPlay.    Ja vil gerne streame tingene via airplay.  Men skal jo have et sted tingene kan ligges hen
Avatar billede Blueeyez Mester
22. marts 2015 - 20:30 #8
Jo, men spørg kommunen hvorfor i ikke må have en lokal server stående (Vi snakker jo ikke en til en formue).. og så spørg dem om det er bedre at bruge dropbox, onedrive etc som i ingen kontrol har over.. i kan ikke stille nogen former for garanti med dataens beskyttelse og mig bekendt, så kan det resultere i en ret alvorlig sag..

Altså AirPlay kan jo streame data fra ipads/iphones til ATV både billeder, musik og film. Det kræver dog en Wifi router, men ikke en høj internet forbindelse hvilket det andet du nævner kræver.. Derfor anbefaler jeg folk at holde deres data lokalt.

Et eksempel. Du vil lave backup af din pc til en server. Hvis du vælger lokalt kan du få 100 / 1000 Mbit (Nu om dage er det vidst 1000 Mbit). men hvis du skal sende dataen til en server udenfor dit netværk afhænger det af din upload hastighed, som næppe er højere end 10 Mbit medmindre du har fiber, så kan du få 100 Mbit, men det koster så os kassen medmindre du bor i en boligforening og de har en god aftale.. og så igen, så hvis dit internet ikke virker og din pc går ned, så kan du jo ikke hive din backup til dig.. Dette er bare et "træls" eksempel på ulempen ved at bruge eksterne backup løsninger.. Jeg ser dog intet forkert i at have 1 lokal og 1 ekstern server for den eksterne er en form for beskyttelse for at hvis din egen server går ned, så har du fortsat alt på en ekstern kilde..
Avatar billede Blueeyez Mester
22. marts 2015 - 20:57 #9
Alternativt, så kan man nu om dage købe en Router og denne router har så en usb port hvor man kan koble en usb stick eller usb harddisk til og lave en ftp server / samba.. Så har i en server i en router.. (Behovet er jo ikke meget større)..

Sådan startede jeg, men nu om dage har jeg dog en nas server stående som koster en del mere, men som os gavner en hel del..
Avatar billede imma Forsker
22. marts 2015 - 21:25 #10
jeg vil meget hellere have en nas, sådan en har jeg herhjemme fungerer genialt... men når kommunene ikke er til at rokke.. nå jeg må prøve at høre dem igen
Avatar billede Blueeyez Mester
22. marts 2015 - 22:07 #11
Jo, men problemet er jo ikke kommunen, men problemet er hvad ør kommunen den dag en borger er utilfreds over jeres løsning?
Hvad sker der den dag hvis jeres konto bliver hacker?
Hvad sker der den dag data fra drevet ender i de forkerte hænder?

Meget nu om dage er desværre juridisk og ved at i har en server på eget netværk, så kan i os holde det lukket (Kun folk på netværket kan tilgå den)..
Ikke folk fra internettet..

Men prøv med den løsning hvor man kobler en router sammen med en harddisk.. Det andet er i mine øjne ikke helt forsvarligt.. tag evt snakke med flere så du får flere synspunkter og holdninger mm.. kommunen er svær at rokke på, men det kan lade sig gøre, man skal bare snakke lige så sort som dem ;-)