Avatar billede RasmusKynde Nybegynder
26. marts 2015 - 13:26 Der er 6 kommentarer

Ødelagt ekstern-harddisk

Hejsa, jeg har en WD My Passport ekstern harddisk på 500 gb. Jeg tabte den på gulvet idag.. dumt.. men den er altså gået i stykker. Når jeg sætter den i, begynder den at bibbe. Computeren registrere dog harddisken, da jeg kan finde den under enheder, jeg kan bare ikke åbne selve mappen til eksternen.
Jeg har en masse ting derpå, en masse billeder og en masse afleveringer bl.a. og det vil jeg helst ikke miste. Er der en mulighed for at man kan redde dataen som ligger på den? :-)
Mvh Rasmus
26. marts 2015 - 13:42 #1
... kan du se den under
[Diskhåndteringen] ?

---

Forventer at det er under M$ Windows ?
Avatar billede RasmusKynde Nybegynder
26. marts 2015 - 13:44 #2
Nej, der kan jeg ikke finde den inde :-(
Avatar billede eurositi Ekspert
26. marts 2015 - 16:40 #3
Hvis Windows registrerer, at "noget" er tilsluttet, er der håb. Men bip-lyden er lidt bekymrende.

Der findes flere programmer, som kan analysere og udtrække data. Et fuldt fungerende program er Testdisk:
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download

- Udpak ZIP-mappen til C:\testdisk
- I Startmenuen: Vælg Tilbehør > Højreklik på Kommandoprompt og vælg "Kør i administratortilstand"
- cd\testdisk
- Kør EXE-filen og lav først en analyse, dernæst en finere scanning.

Husk: Hvis ikke du har plads nok ledig på din PCs egen harddisk, skal du tilslutte en anden ekstern harddisk, som de gendannede filer kan kopieres over på.
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2015 - 17:19 #4
Prøv at lytte til disken. Giver den små, vedvarende kliklyde, er læsearmen beskadiget, og så kan kun et special firma hjælpe. Og det er meget dyrt. https://www.youtube.com/watch?v=vbq8vfs1wYY
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2015 - 07:48 #5
der er nok ikke sket noget med den, andet end at bundkortet er knækket/revnet.

du skal ikke forsøge noget med ødelagt elektronik, du skader bare data!

2 ting nu:
1) du tager disken ud af kabinet og sætter over i et der virker (ev.t en dockingbay) - og så kopierer du alt, hvis du kan

2) kan du ikke noget, og er den i stykker så du ikke kan kopiere, da lad proffer gøre det.
http://www.ibas.dk

der findes andre, google "data redning danmark"

absolut lad væøre med at bruge den og forsøge at kopiere, hvis den umiddelbart ikke vil! hvis hovedet er hoppet ud af holder, så fælnser det bare rundt og smadrer alt!
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2015 - 22:41 #6
Respons fra spørger?