Avatar billede stigp Nybegynder
29. marts 2015 - 17:09 Der er 1 kommentar

Køb af bærbar

Jeg er ved at købe en ny bærbar computer. Computeren skal bruges til:
- Diverse hjemmebrug
- Et par skoleophold (derfor bærbar)
- Lidt spil f.eks. Football Manager, Diablo og den slags (ikke de helt voldsomme 3d spil)

Jeg har kig på http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/LE59423895/lenovo-ideapad-z50-70-15-6-barbar-computer-sort
Den kommer på tilbud til 5.499 kr. fra mandag, hvilket jeg egentlig synes er billigt hvis man tænker på I7, lenovo, et okay grafikkort (som jeg læser det).

Jeg har en ca. 220gb SSD harddisk fra min gamle computer, som jeg tænker at sætte i og så fjerne CD-rom og indsætte den 1 tb harddisk som ekstra disk via https://www.komplett.dk/icy-box-ib-ac640-25-adapter-ssdhdd/836131#!tab:info
Er det helt tosset?

Hvad er de 8gb cache, og hvordan fungerer det? Sidder det i maskinen eller i harddisken? Påvirkes det af ovenstående ændring på diskene?
Avatar billede kurtba Ekspert
30. marts 2015 - 00:21 #1
De 8gb cache sidder i forbindelse med harddisken og gør den virkelig hurtig til at starte op. Jeg har en anden model Lenovo med denne slags hd og den starter win 8.1 på ca. 20 sek.
Ud fra det du har oplyst, at du vil bruge den til, har jeg svært ved at se, hvad du vil få ud af at skifte dvd for at så en ssd disk.
Der er faktisk ikke så mange programmer, som reelt kan bruge en ssd til så meget. Lidt hurtigere opstart af et program.
Den hurtigere opstart fra boot, som jo også er hurtigere med ssd, klarer de 8 gb cache nogenlunde lige så godt.