Avatar billede awh1979 Nybegynder
31. marts 2015 - 16:56 Der er 7 kommentarer

TÆL.HVISS-funktionen

Hey Eksperter.

Jeg er kørt fast i Excel - håber en af Jer kan hjælpe.

Mit ønske er at tælle hvor mange gange en given værdi X optræder i enten kolonne D eller E OG kolonne J samtidig har værdien "ja".

Det ser sådan ud:
=TÆL.HVISS(D:E;"X";J:J;"ja")

men jeg får "VÆRDI" tilbage. Hvis jeg kun vælger kolonne D eller E går det fint, men det er jo ikke helt godt nok.

Nogle forslag?
31. marts 2015 - 17:21 #1
Kan der være X i både D og E-kolonnen?

Hvis Ja - skal begge tælles med?
Avatar billede awh1979 Nybegynder
31. marts 2015 - 17:30 #2
Ja, der kan være både et "X" i D og E-kolonnen (men aldrig samtidigt...) Men den skal tælle i de her to tilfælde:

D: "X", E: intet, J: "Ja"
eller
D: intet E: "X", J: "Ja"

Giver det mening?
Avatar billede natkatten Mester
31. marts 2015 - 17:35 #3
=SUMPRODUKT((D:D="x")+(E:E="x")+(J:J="x"))

Det tillades at benytte hele kolonner (for SUMPRODUKTS vedkommende i versionerne 2007 og frem), men det er ikke god praksis. Benyt hellere f.eks. D1:D1000 eller hvad du nu har brug for. Bemærk at de forskellige matriks skal være af samme størrelse.
Avatar billede awh1979 Nybegynder
31. marts 2015 - 17:52 #4
Hmmm. Sumprodukt duer ikke (så vidt at jeg kan se).

For så tæller den vel alle tilfælde med hvor kolonne J skal være "ja". Den skal netop kun tælle hvis kolonne J er "Ja" OG enten kolonne D eller E indeholder "X".

Mvh awh
Avatar billede natkatten Mester
31. marts 2015 - 18:14 #5
Havde ikke læst din tilføjelse i #2. Prøv med denne:

=SUMPRODUKT(((D2:D1000="x")+(E2:E1000="x"))*(J2:J1000="ja"))

SUMPRODUKT kan i modsætning til TÆL.HVISER operere med eller-betingelser. Det er + der gør dette. Nu skriver du, at der aldrig vil være x i samme række i kolonne D og E, så derfor vil du ikke opleve, at alle krydserne tælles med, hvis der er et "ja" i kolonne J. Men dette vil ellers ske.
Avatar billede awh1979 Nybegynder
31. marts 2015 - 18:38 #6
Du har ret! Det virker - den var jeg aldrig selv kommet på!

Tak for det.
Avatar billede natkatten Mester
31. marts 2015 - 18:44 #7
Ok. Et svar så du kan lukke spørgsmålet.