Avatar billede peterma1948 Nybegynder
12. april 2015 - 07:19 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Byg en NAS

Kære Expert.
Jeg læste en artikel i "Alt om Data".
Artiklen handlede om at lave sin egen NAS.
Jeg kløede på.....men jeg må erligt talt indrømme. Den var for svær.
Er der nogen derude, der kan anbefale vejledninger, der er lettere. Eller evt også steder hvor man kan købe billige samlesat, som Josty i gamle dage.
Venlig hilsen
Peter
Avatar billede Blueeyez Mester
12. april 2015 - 10:37 #1
Raspberry pi 2 kan køre openmediavault. Godt nok er den ikke den hurtigste, men meget nem og lille :-)

Ellers handler det om hvilket OS der skal på.. Openmediavault, freenas, nas4free etc.. (De har vidst alle en hw liste så du kan se hvad der fungere)
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2015 - 14:29 #2
NAS er mange ting.
hvad skal den kunne ? / bruges til ?
Avatar billede peterma1948 Nybegynder
14. april 2015 - 06:51 #3
Den skal bruges til Billeder
Avatar billede peterma1948 Nybegynder
14. april 2015 - 06:56 #4
Og tilgås fra udlandet, Malaysia
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2015 - 09:51 #5
tilgås fra udlandet.. er problematisk.
så skal den shares på nettet og du skal have en dns til den.
(dyndns kan bruges)

bygge selv ? er vist noget værre pjat, der er 0 at spare, og du kan ikke lave det smarteste, som er: nogle NAS har en sikker share out, en USB der sidder i NAS og som er delt på nettet. den er bombesikker, der bliver 0 mulighed for at komme ind i dit netværk.

nogle routere har det også, så USB stick/hdd til der, og den er shared på dit ip nr.

når det bare er til billeder, så er en billig en nok, men som måske har netop de share muligheder du skal bruge.

Du bør kigge Synology familien igennem, hvad de kan.

Den bedste løsning er billig som ikke behøver kan noget, men den shares via routeren.
Avatar billede Blueeyez Mester
14. april 2015 - 11:56 #6
DS 215J fra synology.. Har selv kigget på den og den burde nemt kunne klare det med billeder.. Jeg vil nok hellere anbefale en fast ip..
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2015 - 20:45 #7
dyndns virker fint.. nogle isp tager 30-50 kr mere for fast ip
Avatar billede Blueeyez Mester
14. april 2015 - 21:28 #8
Giver selv 20 kr pr mdr for fast ip, men ja nogle er dyrer end andre.. Generelt synes jeg dog alle burde få fast ip i stedet for dynamisk..
Avatar billede peterma1948 Nybegynder
15. april 2015 - 06:31 #9
Kære Blueyes og Sidwave.
Tak for de gode svar. Jeg anskaffer selvfølgelig en Synology og får en fast IP.
Peter
Avatar billede Blueeyez Mester
15. april 2015 - 09:34 #10
Fremover bedes du huske at point gives til den/de der har leveret en løsning ;-)

Afmelder overvågning af tråden.