Avatar billede Slettet bruger
13. april 2015 - 12:29 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

https eller http

hej!
JEG HAR WIN 7 serv.pack 1.
og jeg bruger Explorer 11 samt firefox 37.0.1. EU euballot - 1.1

der var engang...... én som sagde til mig, at de sikre net-sider var https og de usikre var http...
er dette korrekt eller?
og såfremt det er korrekt hvordan vælger jeg så en indstilling så jeg kun besøger de sikre https-sider?
og hvad består denne usikkerhed i?
Avatar billede keysersoze Guru
13. april 2015 - 12:39 #1
sikkerheden består simpelt set i overførsel af data mellem klient og server - ikke sikkerhed i forhold til virus og lignende. Det er ikke dig men serveren, der styrer denne sikkerhed/om det skal være http/https - så vil du kun besøge https-sider ville du fx ikke kunne besøge eksperten.
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2015 - 13:18 #2
#1
mange tusind tak for dit svar.
så kan det da undre mig, at når jeg eks.vis er på min netbank så er det en http-side - den burde vel så være en https-side - ikke?
mange tak for hjælpen.
du har modtaget dine points.
Avatar billede michael_stim Ekspert
13. april 2015 - 14:15 #3
Det er nok bare info-siderne der er http, prøv at se hvad der står når du skal logge ind.
Avatar billede chalde Seniormester
13. april 2015 - 14:16 #4
#2 Det er først relevant når du begynder at overføre følsomme informationer.
Nordea's hovedside er eksempelvis ikke https, men når du logger på netbanken skifter den. Det samme gælder for Danske Bank og Jyske Bank.

Grunden til dette er, at det er mere ressourcetungt at håndtere krypterede forbindelser, så mange vælger kun at gøre det hvor det reelt giver mening (eks. udveksling af bankdata, logininformationer mv.).
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2015 - 15:02 #5
#3
du har helt ret - på selve log-in siden står der https
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2015 - 15:06 #6
#4
tak for din kommentar.
det vil jo så sige som jeg kan se det, at det ikke er noget man ska`spekulere på. det ta`r andre sig af.
var osse først her for nylig, at jeg fik at vide, at der var forskel - har jeg aldrig tidl. spekuleret på - vidste bare, at der var to stave-måder.
Avatar billede chalde Seniormester
13. april 2015 - 15:37 #7
#6 Ja og nej. Det er serveren der tager sig af det, men det kræver at det er slået til. Så du kan godt komme ud for, at sider hvor forbindelsen bør være krypteret, ikke nødvendigvis er det.
Personligt er jeg opmærksom på det når der skal sendes informationer der kan misbruges (logins, personlige data, kreditkort mv.).
Avatar billede tryltryl Juniormester
13. april 2015 - 15:45 #8
#1

I princippet kan man godt blive angrebet af virus, da angriberen kan gøre hvad han vil med trafikken.
Avatar billede keysersoze Guru
13. april 2015 - 15:58 #9
#8

Hvaba? Jeg skriver jo netop at det ikke er sikkerhed i forhold til virus men udelukkende i forhold til transport af data klient og server imellem?
Avatar billede michael_stim Ekspert
13. april 2015 - 16:44 #10
#6
Jeg handler f eks aldrig på webshops der ikke körer med https.
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2015 - 16:56 #11
#1 og #9 - ja det skrev du.
nu er jeg altså blevet temmelig forvirret - skal jeg begynde med at fravælge sider hvor der ikke står https ? altså såfremt det har noget med login-oplysninger at gøre?
eller?
jeg har aldrig anet en dyt om det her! og nu har jeg fået kriller. fatter ikke hvorfor det ska`være så indviklet. det er da i hvert fald ikke særlig brugervenligt!
min pc er et værktøj - ikke en lærebog jeg ska`op til examen i.
HVORFOR ER ALTING BLEVET SÅ INDVIKLET. JEG BRUGER OCEANER AF TID FORAN DEN PC - TID JEG MEGET HELLERE VILLE BRUGE PÅ SÅ MEGET ANDET. ØV ØV ØV
Avatar billede keysersoze Guru
13. april 2015 - 17:17 #12
Det er der ikke noget simpelt svar på - det handler jo blandt andet om hvor meget du vægter risici over dine egne informationer samt ikke mindst vigtigheden af informationerne. Hvis man ikke kan betale i en webshop uden https ville jeg gå et andet sted hen og så vidt jeg husker er der også krav om at indtastning af cpr-numre skal foregå krypteret - men ved login til en hobbyside om katte, heste eller, som her på siden, IT ville jeg ikke sætte krav om kryptering.

Jeg er enig med dig i at en computer skal være let at bruge men der er jo heller ingen der har lært at tale, skrive eller regne uden at have været igennem en læringsproces hvorefter det føles let og naturligt, så det må efter min mening forventes, at man sætter sig ind i de teknologier og værktøjer man vælger at benytte.
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2015 - 18:09 #13
#12
jeg synes faktisk selv, at jeg er fænomonal god til det her - er min overordnede mening - og har jeg problemer bli`r de altid løst p.g.a. min stædighed.
men alligevel kan jeg godt bli` irriteret over noget div. som eks.vis ovst. sp.mål - men jeg vil lade tilfældet råde og håbe, at de sider jeg er inde på har valgt rigtigt fornavn.
MANGE TAK FOR HJÆLPEN - ER DA BLEVET NOGET KLOGERE. (smiler)
Avatar billede Blueeyez Mester
13. april 2015 - 18:51 #14
Altså i Firefox er der jo plugins og der er et plugin der hedder HTTP nowhere. Hvis du så går i HTTP nowheres indstillinger kan du bede den forsøge https på alle sider du besøger :-)
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2015 - 19:27 #15
#14
hvor finder jeg det plugin i firefoxen blueeyez???
Avatar billede Blueeyez Mester
13. april 2015 - 19:41 #16
Her: https://addons.mozilla.org/en-us/firefox/addon/http-nowhere/

:-)

Bemærk dog at alle sider der ikke har HTTPS skal på en godkendt liste.. Dog betyder dette blot at mange http anmodninger bliver blokeret..
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2015 - 20:50 #17
tak blueeyez
Avatar billede Blueeyez Mester
13. april 2015 - 21:05 #18
Velbekomme. Nogle sider fungere dog ikke 100% (Har dog kun problemer med edbpriser.dk når http nowhere er aktiveret).. Dog er den jo nem at deaktivere midlertidigt..

Du bør os have adblock plus edge / adblock plus og evt noscript..
Så er du rimelgit godt pakket ind, men der er en del arbejde med det hvis man surfer på diverse hjemmesider hele tiden.
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester