Avatar billede boro23 Forsker
15. april 2015 - 14:53 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

VBA hjælp

Hej Eksperter, jeg har brug for noget VBA hjælp. Jeg henter ofte nogle store filer fra SAP, som bliver gemt som en .xls fil.
Problemet er at alle tal i filen er gemt som tekst. Når jeg kopier indholdet og "indsætter specielt, værdier" i min behandlings fil, kommer formatet "gemt som tekst" med over, har forsøgt at løse det på forskellige måder, med en vis besvær.
Jeg har engang set en VBA kode, der hentede data fra en anden fil, over i en behandlingsfil uden nogen form for formater og uden at åbne kildefilen, koden fandt selv ud af hvor mange kolonner og rækker der er i kildefilen. Kan nogen hjælpe med at løse mit problem?
Kildefilen hedder SAP.xls og data ligger i arket "ZBW_ANALYSIS_PATTERN_COPY". Filen ligger i samme mappe som behandlingsfilen, data fra SAP filen skal indsættes i  1. ark i behandlingsfilen.
Avatar billede store-morten Ekspert
15. april 2015 - 15:26 #1
Kender du trikket med at gange værdier "gemt som tekst" med 1 ?
Avatar billede store-morten Ekspert
15. april 2015 - 15:39 #2
Sådan gør du:

Tast et 1 tal i en tom celle, kopier denne celle
Marker celler med værdier "gemt som tekst" --> Højre klik på markeringen.
Vælg "Indsæt speciel" og sæt hak ved "Multiplicer" --> Ok

Slet 1 tallet igen
Avatar billede boro23 Forsker
15. april 2015 - 18:49 #3
Hej Stor-morten

Det gør jeg og det faktisk dig der tidernes viste mig det, det er og sådan jeg gør i dag.

En kursist viste mig engang en kode der kunne gøre tricket på et split sekund og uden at åbne kilde filen. Det syntes jeg var vildt fedt, tænkte om jeg kunne gøre det samme. Tror det hed noget med array i koden.
Avatar billede store-morten Ekspert
15. april 2015 - 19:15 #4
Hvor mange celler snakke vi om?
Avatar billede boro23 Forsker
15. april 2015 - 19:38 #5
Kolonner og rækker kan variere i kildefilen, lige 6 til 22 kolonner og 400 til 20000 rækker. Har oploadet et eks. af kildefilen  http://www.gratisupload.dk/f/8r7ajw0k60/
Avatar billede boro23 Forsker
14. maj 2015 - 10:39 #6
Lukker tråden, har ikke kunne løse problemet.
Tak til store-morten for sine indlæg.