Avatar billede ZulleDK Nybegynder
20. april 2015 - 14:51 Der er 4 kommentarer

Transformer til autolygte

Hej alle sammen

Jeg er i gang med et lille projekt, som jeg håber at finde lidt vejledning til :)

Jeg har anskaffet mig en gammel autolygte (projektor)- i den sidder der en 12v 75W pære.

Jeg vil gerne kunne tilslutte den til 220V...! Hvilken type transformator skal jeg bruge?
Avatar billede richardjensen Seniormester
20. april 2015 - 16:49 #1
Du har nok 230 V (før var det 22ov). Du skal bruge en tranformer med en primær 230v, og sekundær 12 v 7 amp. Prøv at kigge hos leverandører af el-artikler/elektronikartikler - (der er mange af slagsen fx: RS ell. Brinck)
Måske kan du også finde en brugt på fx Gul&gratis/Den blå avis m.fl.
Avatar billede ZulleDK Nybegynder
20. april 2015 - 20:04 #2
Hejsa

Tak for svar. Jeg ønsker en transformer som fylder mindst muligt! Er det nok med 5000mA..? Og hvad vil 'konsekvensen' evt. være?

Kan denne måske bruges?:

https://www.avxperten.dk/220v-til-12v-omformer/220v-til-12v-omformer-12vdc-5000ma.asp
Avatar billede richardjensen Seniormester
20. april 2015 - 21:34 #3
Hvis din omformer max kan levere 5 amp. bliver det jo kun 60 w , og din lampe vil ikke give fuld lysstyrke. Om det vil betyde en brændt sikring i omformeren eller måske en overopvarmet omformer, ved jeg ikke.
Avatar billede kurt54 Ekspert
20. april 2015 - 22:45 #4
Hvis du vil bruge nævnte omformer kan du måske skifte pæren hvis den har en standard format som f.eks. H¤ eller H7 - en standard forlygte bruger normalt omkring 55 watt.