Avatar billede arnepedersen Forsker
22. april 2015 - 09:15 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

mer ram til Aspire5750

Jeg bruger min bærbare til bl.a. videoredigering med Pinnacle studio14.

Men min PC arbejder langsomt, og "fryser" tit så jeg må starte programmet forfra. Det er rent ud sagt uudholdeligt.

Nu spekulerer jeg på at sætte flere ram i min PC. for tiden er der 4 ddr3 ram i, men der skulle være to slotte i min pc.

Så har jeg to spørgsmål:

Vil det lykkes mig at afhjælpe problemet med flere ram?
Hvis ja, skal jeg købe 1 ram-blok på 4 ram. Eller kan jeg eventuelt købe 1. ram-blok på 8 ram, så der sidder to forskellige enheder?
Mvh Arne.
Avatar billede kurt54 Ekspert
22. april 2015 - 11:46 #1
Er dit styresystem 32 bit eller 64 bit.
Ved 32 bit er 4G maximum.
Avatar billede arnepedersen Forsker
22. april 2015 - 11:54 #2
det er 64 bit
Avatar billede arnepedersen Forsker
22. april 2015 - 11:56 #3
Og jeg bruger Windows home Premium.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. april 2015 - 16:22 #4
Hej Arne.
Tjek hvor meget bundkortet understøtter før du køber. Det kan du se i manual for computeren.
Alternativt kan Crusial Scan systemscanner fortælle det:
http://www.crucial.com/usa/en/systemscanner
Den vil komme med et tilbud til opgradering, men det ser du blot bort fra.
Avatar billede arnepedersen Forsker
22. april 2015 - 17:17 #5
Jeg har scannet, og jeg får følgende:
Maksimal hukommelse: 8192MB
Slots: 2 (2 banker af 1)
Ikke at overskride producent understøttet hukommelse.
Avatar billede arnepedersen Forsker
22. april 2015 - 17:25 #6
Så det er vel bare at købe 4gb. ram, ikke?
Så til spørgsmål - vil det hjælpe med min videoredigering med fordobling af ram?
Avatar billede 220661 Ekspert
22. april 2015 - 22:47 #7
Hvis du ikke "løber tør for ram" når du bruger programmet kan jeg ikke se det skulle få indvirkning på din video redigering. Kan du når du bruger programmet tjekke hvad der sker? Hav joblisten åben og se hvor problemet opstår. Hvis du har for lidt plads på dit systemdrev kan du også løbe tør for midlertidig plads, og så vil systemet også fryse da det ikke kan afvikle det det er i gang med.
Avatar billede arnepedersen Forsker
23. april 2015 - 12:44 #8
Jeg har 571GB tilbage på min harddisk, hvordan åbner jeg min jobliste?
Avatar billede arnepedersen Forsker
23. april 2015 - 12:53 #9
Min pc "fryser" tit, og skriver - svarer ikke-.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. april 2015 - 16:08 #10
højreklik  et sted på taskbar i bunden og vælg jobliste.
Avatar billede arnepedersen Forsker
24. april 2015 - 17:33 #11
Har lige fået at vide at Pinnacle studio14 ultimativ er et program med 32 bit. Og at det kun bruger 2GB selvom jeg har 4GB. Så det kan være årsagen til at programmet arbejder langsomt/fryser.
jeg bruger Windows Home Premium 64bit

Har i nogen kommentarer til det?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. april 2015 - 17:50 #12
Hej Arne. Du bruger jo også ram til andet samtidigt med at Pinnacle bruger de 2 gb.
Om den vil trække op til 4 gb hvis du får mere i, det kan jeg ikke svare på. Det burde udbyder af programmet kunne svare på.
Avatar billede arnepedersen Forsker
28. april 2015 - 10:19 #13
Pinnacle 14 bruger max 2GB. da det er et 32bit program. Det er det jeg har fået oplyst. Derfor bør jeg vel bruge et 64 bit program, ikke?
Eller har jeg misforstået det hele. (det er ikke utænkeligt) ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
28. april 2015 - 17:24 #14
Jeg forstå ikke at det er begrænset til 2gb. Et 32 bit styresystem understøtter normalt op til 4 gb, så hvis du ikke har mere kørende i baggrunden burde det kunne trække mere, hvis programmet ikke er låst til kun at bruge 2 gb. Står der det i vejledningen til programmet at det max lægger beslag på 2gb?
Avatar billede arnepedersen Forsker
29. april 2015 - 15:50 #15
Jeg har på en videoside jeg er medlem af fået følgende svar på et af mine spørgsmål af en der virker utrolig kompetent.

Ja, jeg synes at Adobe Premiere Elements 13, er bedre end Pinnacle Studio 14 - fordi Pinnacle er et 32bit program, der kun kan anvende 2GB ram - Premiere Elements 13, er et 64bit program og er derfor ikke limited til kun 2GB ram !

Men det kan selvfølgelig være forkert.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. april 2015 - 16:47 #16
Jeg kan desværre ikke hverken be- eller afkræfte det du har fået at vide.
Avatar billede arnepedersen Forsker
21. maj 2015 - 17:49 #17
Ok lukker nu. 220661 giver du mig et svar?
Avatar billede 220661 Ekspert
21. maj 2015 - 19:32 #18
svar.