Avatar billede Larsen785 Juniormester
23. april 2015 - 13:31 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til RAM opgradering

Kære eksperter

Jeg vil gerne forøge min mængde af RAM fra 4GB til 8GB, for at kunne spille "Pillars of Eternity" på anbefalede hardware specs. Jeg er dog lidt i tvivl om, hvordan jeg skal gribe opgraderingen an.

Jeg har forsøgt at researche lidt selv på forhånd, men der er en del af det her stof, som jeg ikke rigtig er skarp i. Så giv gerne råd med det in mente. Nedenstående er taget fra CPU-Z analysen af min computer.

Jeg har et Gigabyte Z68AP-D3 motherboard med plads til fire RAM klodser. Lige nu ligger jeg inde med 4GB Kingston Genesis DD3 PC3-10700 (667MHz). Det virker som om, at man generelt skal passe på med at blande RAM "typer", men jeg vil samtidig gerne have den billigste løsning, som også er nogenlunde fremtidssikret. Jeg ved derfor ikke, om jeg skal købe 2 nye klodser eller købe én på 4GB mere, og i så fald, hvilken en ville være både kompatibel og god kvalitet?

Hvad ville I gøre? Jeg vil maksimalt bruge 500 kr, og meget gerne mindre, da jeg ikke ligefrem har alverden i rede penge pt.

Hvis muligt, ville jeg rigtig gerne kunne bestille noget i dag, så det kan være mig i hænde på mandag.

Bedste hilsner
Andreas
Avatar billede claes57 Ekspert
23. april 2015 - 14:01 #1
hvis du kun har en kreds i maskinen, så køb et mere med samme data (størrelse/hastighed/latency). Maskinen kører hurtigere når der er parvise ram monteret.
hvis du har 2*2gb ram i nu, så ville jeg sætte 2*4gb i - igen samme hastighed og latency.
Avatar billede Larsen785 Juniormester
23. april 2015 - 14:51 #2
Hej Claes

Jeg har en enkelt kreds af 4GB i nu (og kun den), som er en Kingston HyperX Genesis DDR3, PC3-10700 (667 MHz), CL 9.

Jeg har et par spørgsmål, før jeg føler mig klædt på til at købe noget:

1) Der står, at den er "single channel" i CPU-Z i "memory" sektionen. Hvad betyder det og har det nogen betydning for mit køb?
2) Hvad er hastigheden på min RAM kreds? Jeg troede, at jeg skulle gange de 667 med 3 fordi den er DDR3. Er det rigtigt eller hvad er min RAM hastighed reelt?
3) Hvilken indflydelse har mit motherboard på det her? Der er to forskellige farver på de fire RAM "pladser", to blå og to hvide. Har det nogen betydning for noget?

Undskylder for alle spørgsmålene, men det er sgu lidt forvirrende for en udenforstående med alle de specifikation, og jeg vil ikke købe noget forkert.
Avatar billede claes57 Ekspert
23. april 2015 - 15:52 #3
1) der er opbygning på selve ramkortet. Det kan man ikke gøre noget ved.
2) hastigheden ér de 667mhz - men ved to ram-blokke kan dit motherboard bruge 'dual' dvs den tilgå de to kredse skiftevis, og det er hurtigere, da den ene så kan skrive færdigt mens den anden modtager data.
Du kan så ikke sammenligne den hastighed med DDR, ddr2 osv, da deres systemer ikke er helt sammenlignlige.
3) du skal se i manualen hvor kreds nr 2 skal placeres for at den kan køre 'dual'. Der er kun en mulighed for optimal placering.
Avatar billede Larsen785 Juniormester
23. april 2015 - 16:17 #4
Hej igen

Tak for dine input.

Nu har jeg købt den her:

http://www.bj-trading.dk/bjshop/default.asp?pv=CMZ4GX3M1A1600C9&pn=Corsair&vare=708274

Forhåbentlig fungerer de to sammen. Jeg fandt manualen, så nu ved jeg i hvert fald hvordan jeg skal placere de to kredse i bundkortet.

Du må meget gerne skrive et svar, så jeg kan give dig pointene :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
23. april 2015 - 16:24 #5
ok - bare luk selv, men tak for buddet.
Avatar billede Larsen785 Juniormester
23. april 2015 - 16:32 #6
Lukker