Avatar billede jaja8700 Novice
24. april 2015 - 10:02 Der er 13 kommentarer

Kan ikke starte min EasyNote - fejl 0000145 - win 8

Hej, jeg kan ikke starte fejl 0000145, jeg har "selvfølgelig" ikke lavet en recovery CD (ØV). Jeg er nu via ALT F10 kommet i kontakt med "dyret" har prøvet chkdsk/f som ikke kan gennemføres holder ved 38% - og ved optimering af PC får jeg meddelt "Det drev hvor Windows er installeret, er låst. Lås drevet op, og prøv igen". OK - men hvordan låser jeg drevet op? Eller er der andre ting eg kan gøre?
Er der hjælp til mig.... venter med stort håb. Mvh. Jette
Avatar billede claes57 Ekspert
24. april 2015 - 11:20 #1
chkdsk - du skal bruge /R /X
x låser drev op (eller kører chkdsk efter genstart)
r finder dårlige sektorer og forsøger at redde data der.
Den kan derfor også stå stille på det defekte område i nogen tid før den opgiver af redde data.
Er der dårlige sektorer, så skal du skifte harddisk snarest.
Avatar billede jaja8700 Novice
24. april 2015 - 16:20 #2
Hej Claes57, er gået i gang med en chkdsk /r /x - så må jeg se hvad der kommer ud af det. Går ud fra at det hele skule gøres på en gang?

Jeg kan komme i kontakt med harddisken med Active Boot - så jeg kan redde mine filer.

Computeren er kun fra nov. 2013 - så jeg synes det er lidt tidlig harddisken giver op - lidt surt.

Mvh Jette
Avatar billede claes57 Ekspert
24. april 2015 - 16:30 #3
harddisk kan måske at fået et stød/skub mens den kørte (der skal typisk nogle G til, så faldt ned fra bord). Men ellers, så er det meget ualmindeligt.
Avatar billede jaja8700 Novice
24. april 2015 - 16:41 #4
Hej, den her i hvert fald ikke været på gulvet el. lign., men er med på ferier (fly) dog i håndbagagen, og ellers bilkørsel, og det skulle den vel nok kunne tåle eller? Jette
Avatar billede claes57 Ekspert
24. april 2015 - 17:56 #5
Det vil ikke skade, da disk er parkeret når maskinen er slukket. Så du har bare været ekstremt uheldig. Men nu har du så mulighed/undskyldning for at skifte til ssd. Så bliver maskinen en del hurtigere i brug.
Du skal dog lige have gang i den gamle disk først.
Avatar billede jaja8700 Novice
25. april 2015 - 14:03 #6
Hej igen Claes57.
Nu sidder jeg så med en ekstern WD og vil lave disk image med "Active Boot" og regner så med at jeg uden videre kan overføre det på en ny harddisk eller er det for naivt at tro?
SSD er de ikke dyre - har nu en HD på 750 GB. Mvh. Jette
Avatar billede claes57 Ekspert
25. april 2015 - 14:29 #7
Jeg kender ikke active boot, men hvis det kan lave et image af disken, så er det ok.
Hvis du ikke bruger de 750gb, men kan være på 256 evt med film osv på den eksterne disk, så er har 256gb ssd til 850kr. http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/adata-premier-pro-sp920-256-gb-id-8273077.aspx
Ellers kan du få en hybrid med 1tb alm disk og et lille hurtigt ssd-lager til ca samme pris.
Avatar billede jaja8700 Novice
25. april 2015 - 15:00 #8
Hej igen, jeg har brug for pladsen - og en hybrid kunne jeg sikkert godt lokkes til at købe - vil der være nogen væsenslig forskel på min laptop med hybrid hd kontra en alm. hd? Jette
Avatar billede claes57 Ekspert
25. april 2015 - 15:07 #9
Jeg har ikke selv prøvet sshd. Men de skulle give et løft i det daglige arbejde. Og 700kr for 1tb disk er vel ok? http://www.edbpriser.dk/harddisk/seagate-laptop-sshd-1-tb-id-7206603.aspx
Avatar billede jaja8700 Novice
25. april 2015 - 15:10 #10
Hej Claes57, hvad skal jeg lede efter for at finde en pris på en ny HD til min EasyNote? Jette
Avatar billede claes57 Ekspert
25. april 2015 - 15:20 #11
Her er nogle at vælge mellem. Minimum 750gb, rimelig stor buffer. Priser fra små 500kr.
http://www.edbpriser.dk/hardware/harddisk.aspx?hd-kapacitet=(gte+805306368000)&harddisktype=Intern+harddisk&pris=(122-700)&buffer-stoerrelse=(gte+16777216)&formfaktor=2.5%22&lagringstype=%5BHarddisk%5D&count=10&sort=TotalPrice&rlm=List
Avatar billede claes57 Ekspert
25. april 2015 - 15:23 #12
Nyt link til samme http://goo.gl/c5pXbB
Avatar billede jaja8700 Novice
25. april 2015 - 17:26 #13
Mange tak for hjælpen Claes57.  Mvh Jette