Avatar billede arnepedersen Forsker
03. maj 2015 - 12:25 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Hvor er mine GB?

Jeg redigerer video på min PC fra mit HD kamera i et  program der hedder Pinnacle studio14 Ultimate. Det er gået fint hidtil. Men nu er min PC begyndt at køre langsomt, og ind imellem "fryse" så jeg må starte forfra konstant.
Jeg har div. Sikkerhedsprogrammer - Cceaner, adwcleaner, malwarebytes m.m.
Men det hjælper ikke.

Nu til mit spørgsmål: Min harddisk er næsten fyldt, men når jeg går ind på C drevet, og gennemgår de forskellige mapper, ja så er der ikke en fjerdedel af de GB. C drevet viser. Ved du hvordan jeg finder ud af hvor de mange GB gemmer sig?

Min PC er Acer Aspire 5750 og er en 64 bit med 4 ram. (jeg har lige bestilt 4ram mere.)

Mvh. Arne.
Avatar billede claes57 Ekspert
03. maj 2015 - 16:21 #1
http://www.jam-software.com/treesize_free/
den ligger sig ind bla som en udvidelse til stifinder. Så højreklik på dit c-drev (efter installationen) og vælg Treesize Free.
Så får du en komplet oversigt over hvad der fylder på disken opdelt i mapper.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. maj 2015 - 18:24 #2
Hvor mange systemgendannelses punkter har du til rådighed på c drevet?
Er den sat forholdsvis højt vil du mindske pladsen betragteligt. Og med lidt plads på c drevet vil programmer der skal bruge midlertidig plads blive langsomme.
Kan man i Pinnacle programmet tildele midlertidig plads til en anden destination end c, hvis du har flere drev på computeren?
Avatar billede jensenjs Juniormester
03. maj 2015 - 20:34 #3
Man skal huske at højreklikke på ikonet og vælge kør som administrator ellers har den ikke adgang til flere systemmapper.

Jeg købte det og har brugt det i mange år og er yderst tilfreds med det.
Avatar billede jensenjs Juniormester
03. maj 2015 - 23:18 #4
Har du checket om pinnacle har nogle ufærdige projekter liggende og om eventuelle midlertidige data ligget og tager plads op, du har jo været inde på at maskinen kunne gå ned netop når Pinnacle arbejdede på højtryk.

Det hat jeg selv tidligere prøvet med både pinnacle og andre multimedie programmer, jeg kan dog ikke huske hvor i pinnacle jeg fandt disse "lost data"
Avatar billede arnepedersen Forsker
04. maj 2015 - 09:21 #5
Jeg har hentet Treesize Free, og kørt programmet.

Og har lidt problemer med at overkue det(mit manglen på engelsk)

Jeg har 450 GB. harddisk.

Programmet skiver:
Users220,4 GB.
Arnes-PC 219,1 GB.
App Data 180,4 GB.
GB Roaming 197,3 GB.
Adobe 178,7 GB.
GB Common 178,7 GB.
GB Media Cache files 178,7 GB.

Og så en  masse små file ned efter.

Når jeg går ind på mit C. drev, egenskaber viser den at jeg har brugt 384 GB.

Mvh Arne
Avatar billede claes57 Ekspert
04. maj 2015 - 09:37 #6
Se i media cache files (det er temporære filer i stil med dem fra browsere). Der skal normalt ikke ligge noget - det bruges når programmer kører (du redigerer film, fx), og tømmes når program afsluttes. Men hvis program ikke afsluttes korrekt, så efterlades filmklip.
Hvis du ikke selv har gemt færdige film der, så tøm mappen.
Avatar billede arnepedersen Forsker
04. maj 2015 - 09:53 #7
Der ligger bl. a. en del Windows filer, Kan jeg med sindsro slette dem?
Avatar billede claes57 Ekspert
04. maj 2015 - 10:08 #8
der er noget galt her...
Users 220,4 GB. (det er de samlede brugerprofiler)
og heri ligger 3 mapper
Adobe 178,7 GB.
GB Common 178,7 GB.
GB Media Cache files 178,7 GB.
med samme størrelse.

Prøv først at starte chkdsk. Start/Kør og skriv
cmd
så åbnes en 'dos-boks' til kommandoer - heri skriver du
chkdsk c: /f /x

den vil så skrive, at chkdsk køres efter genstart. Så luk pc ned og start igen - den vil nu bruge en rum tid på at tjekke alle oplysninger igennem.
Avatar billede arnepedersen Forsker
04. maj 2015 - 10:56 #9
Der står så:
Der blev nægtet adgang, da du ikke har tilstrækkelige rettighedder.
Du skal starte programmet i forhøjet tilstand.
Avatar billede claes57 Ekspert
04. maj 2015 - 11:03 #10
i startmenu/tilbehør/systemværktøj er en 'kommandoprompt' højreklik på den, og vælg 'kør som administrator'
det kan være placering er start/windows tilbehør/windows systemværktøjer
Avatar billede arnepedersen Forsker
04. maj 2015 - 12:53 #11
Så skrives nu:
Filsystemet er NTFS Det aktuelle drev kan ikke låses.
Chkdsk kan ikke køres, fordi diskenheden er i brug af en anden prices. Skal denne diskenhed kontroleres næste gang, systemet genstartes? J N

Så skiver jeg J, men PC en starter bare op som normalt.

Jeg håber du stadig gider hjælpe mig, selv om jeg måske virker en anelse langsom. ;-)
Ps har lige opgraderet 4GB ram, så jeg nu har 8GB.
/Arne
Avatar billede claes57 Ekspert
04. maj 2015 - 13:06 #12
det er mystisk - alternativt kan chkdsk køres fra windows dvd - hvis du har en dvd med windows.
I givet fald start på den, og vælg reparer, evt uden netværk, og konsol.
Når konsol (dos-boks) vises, så kør chkdsk.
Avatar billede arnepedersen Forsker
04. maj 2015 - 13:30 #13
Desværre Jeg har købt min PC som præinstalleret med  Windows 7.
Jeg har 4 CD med recovery- er det ikke noget i den retning det hedder?
Jeg kan formatere, og starte helt forfra, men mister altid noget på den måde, og det tager meget tid.

Findes der ikke et system hvor i "kloge" beder om at vi tjekker PC og derefter kommer der et resultat som vi sender ind til jer. Kan ikke huske hvad det hedder.
Avatar billede claes57 Ekspert
04. maj 2015 - 13:40 #14
det er ved vira og reklamer (adwcleaner).
den ene recovery-cd er sikkert selve windows (de 3 andre er så alt det gejl, der følger med). Det burde stå på dem.
Avatar billede arnepedersen Forsker
04. maj 2015 - 14:43 #15
claes57
Det kan være jeg har skrevet forkert. Rækkefølgen af de mapper jeg skrev er rigtig, men det er alle undermapper fra den foran. Håber du forstår.
/Arne
Avatar billede claes57 Ekspert
04. maj 2015 - 14:57 #16
jeg er lidt tom for løsninger. I mit område har vi Jumbo, som kan alt mht pc, og kører ud og fixer det. http://www.jumboshop.dk/InfoContact.aspx
Tjek i lokalavisen, om du skulle være lige så heldig.
Avatar billede arnepedersen Forsker
04. maj 2015 - 15:16 #17
Det er hel fint, tak for hjælpen. Sender du et svar?
Avatar billede claes57 Ekspert
04. maj 2015 - 15:20 #18
bare luk selv.
Avatar billede arnepedersen Forsker
21. maj 2015 - 17:46 #19
Lukker