Avatar billede linkssite Nybegynder
05. maj 2015 - 14:35 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Problem med htasess eller DNS opsætning?

Mine URLs virker på både flere måder:
http://w.domæne.dk
http://ww.domæne.dk
w.domæne.dk
ww.domæne.dk

Hvordan får jeg dette rediectet til en og samme domæne: http://www.domæne.dk
For jeg kan se google er begyndt at indexere samme side med forskellige URLs.

En anden ting jeg også har observeret er at jeg kan tilgå mine undersider fra et andet domæne hvis jeg taster "ww." eller "w." foran. Begge hjemmesider ligger på samme server, altså samme ipadresse: F.eks kan jeg tilgå denne url: www.domæne1.dk/underside_til_domæne1.html således:

ww.andetdomæne.dk/underside_til_domæne1.html

Hvodan retter jeg ligeledes dette?

Håber Der er en som kan hjælpe.
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
05. maj 2015 - 15:11 #1
Det har ikke så meget at gøre med dns opsætning.
Men der i mod enten som URL Forward, eller direkte ændringer på din webserver.

Hvilket server ligger dit domæne på?
Hvor har du DNS?
Avatar billede linkssite Nybegynder
05. maj 2015 - 15:54 #2
Tak for hurtig svar.

Det er en virtual server jeg har hos hosteurope.de
DNS har jeg hos gratisdns.dk

URL Forward, her tænker du i man kan lave noget i .htaccess filen eller?
Avatar billede showsource Seniormester
05. maj 2015 - 17:08 #3
I DNS er dit domain wildcarded til "hvadsomhelst"
w.domain.dk, ftp.domain.dk ( *.domain.dk )
Det kan du jo ændre, så det specifikt er ftp.domain.dk, www.domain.dk o.s.v.

Og det må vel være Apache du bruger, siden du nævner .htaccess
Avatar billede moddi100 Seniormester
05. maj 2015 - 17:35 #4
En .htaccess fil med følgende indhold kan løse dit første problem med duplicated content:
RewriteEngine On

RewriteCond %{HTTP_HOST} !www.domæne.dk [NC]
RewriteRule ^/?(.*?)$ http://www.domæne.dk/$1 [L,R=301]
Avatar billede linkssite Nybegynder
06. maj 2015 - 07:45 #5
Tak moddi100 det hjalp på første problem!

Til showsource: Ja det er Apache jeg benytter. Er det cname do mener jeg skal ændre til noget specifikt? Jeg har en Cname som hedder *.domæne1.dk - Det er måske der problemet ligger i problem 2?
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
06. maj 2015 - 08:23 #6
Angående dit andet problem, så tro jeg ikke det kan løses let.

Alle dine domæner må pleje på samme webhotel, og så kan man gøre det du kan her.
Avatar billede moddi100 Seniormester
06. maj 2015 - 17:28 #7
Eventuelt kan du (alt efter webhotel/kontrolpanel) oprette en CNAME-record med
*.andetdomæne.dk -> andetdomæne.dk
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
06. maj 2015 - 19:28 #8
moddi, jeg forstår ikke lige hvordan det kan løse med et cname? :)
Avatar billede moddi100 Seniormester
06. maj 2015 - 23:15 #9
@dalbjerg: Ja okay, det gik måske lige stærkt nok :) Men spørger skal have oprettet et stjernealias i konfigurationen således at *.andetdomæne.dk peger på mappen for andetdomæne.dk.

@linkssite: Er der tale om din egen server (har du fuld adgang) eller ligger det hos et webhotel?

Er der tale om egen server, kan virtual hosts opsættes og i kombination med Apache ServerAlias formegentlig løse problemet:
<VirtualHost *:80>
    # Dette bliver standard, da den er øverst i filen
    ServerName www.domæne.dk
    ServerAlias *.domæne.dk
    DocumentRoot "/var/www/domæne.dk"
</VirtualHost>

<VirtualHost *:80>
    ServerName www.andet.dk
    ServerAlias *.andet.dk
    DocumentRoot "/var/www/andet.dk"
</VirtualHost>

Link til mere info og dokumentation:
http://httpd.apache.org/docs/current/vhosts/name-based.html#using

Er der tale om et webhotel uden adgang til Apache, jamen så er der et eller andet sted, hvor han har mulighed for at tilknytte et alias, hvor wildcard-aliaset *.andet.dk så (forhåbentlig) kan anvendes. Alternativt må du igang med at indtaste alle de forskellige muligheder.
Avatar billede linkssite Nybegynder
07. maj 2015 - 09:19 #10
Tak moddi100!