Avatar billede Acerlap Nybegynder
06. maj 2015 - 02:16 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvor vigtig er Ram ?

Hvor stor betydning har de installerede hukommelses-Ram,
- for den alm. bruger, (ikke spil)

når eksempelvis joblisten/ydeevne viser ca. 50% Ram forbrug
er der (alligevel) nogle der påstår at at computerens ydeevne forbedres
ved at installere flere Ram,

jeg troede at, når blot Ramforbruget, læst i  joblisten/ydeevne,
er et godt stykke under 100% burde alt være ok,
men hvad er rigtigt, og hvordan hænger det sammen. ?

kan se at mange - selv mindre - nye computere er proppet med 12 GB Ram (tolv GB)
https://www.bilka.dk/elektronik/computere/baerbare-computere/hp-nb-pavilion-156-15-p008no/p/100148219?event=32&point=1

det er vel ikke for sjov, eller for at imponere konkurrenterne
man fylder så mange Ram på vidunderet. ?
Avatar billede Blueeyez Mester
06. maj 2015 - 06:18 #1
Det giver flere muligheder og mange nu om dage bruger en del ram, da de er super aktive ved deres pc.. Jeg har dog 4 GB, men kører os Linux Ubuntu og vi har jo ikke virus problemer og dermed ingen virus beskyttelses software som folk med Windows har...

Jeg ved kun at folk minimum anbefaler 6 - 8 gb til 64 bit, men efter min mening er en god SSD det vigtigste.. Fx Samsung evo 850..
Avatar billede chalde Seniormester
06. maj 2015 - 07:46 #2
kan se at mange - selv mindre - nye computere er proppet med 12 GB Ram (tolv GB)
Salgstrick. Ram er forholdsvis billige for producenter  at smide i og forbrugerne hopper i med begge ben, da "mere er bedre". Sådan sælges computere også med almindelig harddisk frem for en SSD også ofte, da en 1tb harddisk er billigere at smide i end en 256gb SSD.
De fleste kan reelt klare sig med 4gb ram til husbehov, men i og med almindelig webbrowsing blivere tungere og tungere (mere dynamisk indhold, tungere browsere mv.), er 8gb ikke en dum idé.

og vi har jo ikke virus problemer og dermed ingen virus beskyttelses software som folk med Windows har
Lidt blåøjet tankegang ;)
Og memory fingerprint af AV ligger normalt ikke på mere end 100-200mb, så det er ikke her man får den store gevinst ved at skære fra.
Avatar billede jensenjs Juniormester
06. maj 2015 - 15:09 #3
Det har mere betydning end nogle tror.
Ikke som helt almindelig standard bruger, der bruger en officepakke, surfer, ser youtube, streamer, mange spil (ikke de store krævende 3D), email, chatter, Facebook osv. osv. osv.
Der er de 4 GB helt ok, og man kan da også foretage noget multimedie redigering. Altså langt de fleste brugere

-------------------------------

Men der stopper det så også hvis der er tale om ydelse.
Skal du mere som seriøs multimedieredigering, virtuelle maskiner og andre ram slugende funktioner.

Glem ALT OM Linux og ikke virus, det er kun religion, min far kan banke din far osv.

Hvad du end har af system så er spørgsmålet om du er tilfreds med det og er du det så behold det, så vil jeg tro at du er rigeligt dækket ind med 4 GB da du ikke tager spil med.

Virker dit system tilfredsstillende som det er nu og opfylder det dine behov, så nyd at du har lige det du har brug for.

Nogle gange kan man være træt af opstart tider, det er så typisk forårsaget af andre programmer/handlinger end systemet, det er ofte brugerens lidt for lemfældige indstilling til hvad og hvor meget man installerer, fjerner, og installerer og fjerner igen og igen.
Avatar billede Acerlap Nybegynder
07. maj 2015 - 03:01 #4
Tak for god info alle
faktisk også sådan jeg personlig forestillede mig,

mine egne PC win7 32 og 64 - 2 og 4 GB
kører (normalt) upåklageligt, (bruger ca. halv kraft)
har dog et enkelt program til at producere video slide-fotos, (ProShow producer)
der ryger CPU op omkring 100% men Ram er der nok af,
og ellers kører alt uden problemer.

så vist ingen grund til at proppe flere penge/Ram i maskineriet.

@chalde
hvordan laver du de der citat-ruder...?
ret smart. :-)
Avatar billede Acerlap Nybegynder
22. maj 2015 - 02:22 #5
Tak for 3 gode svar, ;-)

er der en der vil smide et svar til point,
så jeg kan få tråden lukket.
Avatar billede chalde Seniormester
22. maj 2015 - 07:45 #6
@chalde
hvordan laver du de der citat-ruder...?

Se: http://www.eksperten.dk/guide/1325
Avatar billede jensenjs Juniormester
22. maj 2015 - 08:01 #7
Jeg springer over
Avatar billede OliverNielsen Nybegynder
22. maj 2015 - 08:17 #8
Du har helt ret i hvis du har 50% ram fri, så du helt ok.
Dog kommer ram i forskellige mhz. Hvilket KAN have stor betydning.

669 Mhz er noget langsommere end de "nye" 2400mhz.

Til almindelig office/internet/surfe/streame, vil jeg mene at 4gb efterhånden er minimum.
Flere mener at gamere bør have 8gb. Hvor jeg selv mener man skal op og have fat i 16gb.

Mvh
Avatar billede Acerlap Nybegynder
23. maj 2015 - 00:05 #9
Til almindelig office/internet/surfe/streame, vil jeg mene at 4gb efterhånden er minimum.

Hmm,.. det er svært for en ikke ekspert at forstå,

et af de tilfælde hvor jeg har problemer, er fx. når mit program 'ProShow producer'
konverterer det færdige slideshow til video,

her ryger CPU forbruget helt i vejret, altså 98 - 100%
mens Ram forbruget ser ud til at have det fint, med et forbrug på 60 - 75%
altså aldrig i nærheden af 100% Ram forbrug, (iflg. joblisten / ydelse)
..................................
andet eksempel.
hvis jeg åbner Youtube, og afspiller en youtube-video, i HD opløsning,
så stiger CPU forbruget kraftigt,
mens Ramforbruget er ca. 50% af CPU forbruget,

sådan kan jeg fortsætte med et åbne flere youtube-videoer,
indtil der afspilles så mange video'er, at CPU forbruget (logisk nok) siger stop = 100%
og video'erne 'Hakker'.. i værste fald 'fryser' hele computeren.

selv om CPU forbruget forlængst har nået 100%
er der stadig masser af 'ledige / fri Ram',..
dvs. Ram forbrug (iflg. joblisten) på 65 - max 80%

i min lille verden, vil montering af flere Ram (i mit tilfælde / mine PC)
nogenlunde svare til at smide 18 reservedunke med benzin ind i bagagerummet,
(for at være HELT sikker på, ikke at køre tør for benzin)
- trods bilens benzintank er helt fuld,
- og trods der kun skal køres hen til bageren efter rundstykker (max. 5 km)

Nå,.. men man siger at overdrivelse fremmer forståelsen, ;-)

men der må vel være noget jeg ikke forstår mht. Ram, og Ram-forbrug vs CPU.
- det er det, jeg forsøger at finde ud af. ?

til alm. info, er min Desktop 32 bit, med 2 GB Ram
hvor min Laptop er 64 bit med 4 GB Ram
- men CPU og Ramforbruget er ca. det samme i begge computere, altså i %