Avatar billede fnis Juniormester
10. maj 2015 - 23:00 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Opsamling af data fra solceller

Jeg har invertere fra Enecsys som via et Zigbee net og en gateway samler data således at jeg kan se produktionen.
Enecsys er gået konkurs og indsamler ikke længere data. Der er en person der har udviklet et Windows program der kan opsamle og vise data. Gatewayen skal bare have Ip adressen på den Windows enhed der opsamler data, så langt så godt. Det er bare dyrt at have en PC kørende kun for det formål.
Er der nogen der har et forslag til hvilken hardware der er velegnet og som ikke bruger ret meget strøm?
Programmet jeg skal installere på Windows enheden kan hentes her: http://www.navitron.org.uk/forum/index.php/topic,24740.0.html
10. maj 2015 - 23:28 #1
HEJ;

Forslag:

Kan du samle data på en microcontroller (en af dem med EtherNet) og så logge på nettet. Du kan f.eks samle data i etn time, logge på, sende data og umiddlebart efter logge ned.

Min erfaring med den slags microcontrollere er, at de er hurtige, stabile, og ikke bruger ret meget strøm (strømfødes fra en USB-port eller et 4.5 Volts batteri, eller en batterieliminator (220 -> 5 Volt).

Priserne varierer fra 250,- til flere 10.000 kroner (som jeg har set dem).

PS: Check ARDUINO løsninger.... De kan det der  ...

Kristian
Avatar billede fnis Juniormester
11. maj 2015 - 08:07 #2
Jeg har slet ikke nok viden til at vurdere om det er en løsning. Tror du at det nævnte lille program kan køre på arduino? Så vidt jeg kan læse mig til kan controlleren køre en form for Windows så måske?
11. maj 2015 - 09:27 #3
HEJ,

Arduino (ARD) er en lille uC (Microcontroller) som kører fra 12 MHZ til ca. 20 MHZ. Den "snakker" med en PC via en "fake" USB port (dvs. en seriel modificeret RS-232C port, som er "snydt" til at tro den er en USB). Det virker perfekt.

Ard'en kan med en PLUG-in enhed (et extra stykke hardware) godt køre Ethernet og dermed gå på WWW. Hvis dit system skal være RTC (RTC = real Time Clock : læs  tidskritisk) vil jeg ikke anbefale dette. Er det 5 - 10 målinger (estrimret) i minuttet er der gode chancer for at det vil gå godt. Over dette er ARD'en ikke særlig effektiv (igen estimeret). Læs mere om dette på Arduino-brugergruppen.

Men årsagen til at jeg tænkte på ARDUINO er, at som koncept ("ide") betragtet er det en langt bedre løsning (strømmæssigt = KRONER og ØRER) end en PC, selv om de osse er (rimeligt ?) billige i drift. Men det er en individuel betragtning.

Der findes billige uC løsninger som kan det du ønsker. Uden at lægge hovedet på blokken tror jeg at en RASPBERRY II (så vidt jeg husker !) har indbygget Ethernet interface og den er hurtigere en Ard'en. Prisen er (naturligvis) osse højere og den (skulle) være nem at få fat i og har en anden processor. De har osse en brugergruppe, som jeg synes du skulle tage kontakt til.

Jeg kører primært ATMEL ATMega 328P i mine projekter (sammme som Arduino), omend jeg ikke bruger ARduino software eller udvikler på samme. De bruger C (c++ ?) jeg bruger Assembler.

Tag evt. kontakt til det (eller de) firma/er som sælger den uC du ønsker at bruge. De er sikkert himmelhenrykte over at kunne sælge dig en, men bed om datablade og eller LINKS, så du i fred og ro kan studere om den "lille dims" rent faktisk kan det, du vil have den til at gøre, og uden at det koster dig en 1/2 herregård i periferiudstyr for at få den til at gøre det....

Vælger du ARDUINO (dermed ATMEga serien) kan jeg hjælpe dig med hjemmeudviklet softwareværktøjer og noget kode.

RASPBerryen er ikke og er heller ikke planlagt til at komme på mit repertoire. ....

TEXAS Instrument har osse nogen uC'ere - kommer jeg pludselig i tanke om....

Kristian
Avatar billede fnis Juniormester
11. maj 2015 - 09:41 #4
Hej snestrup2000
Jeg har vovet mig ud i noget der ligger langt ud over mine evner. Jeg holder mig nok til en gammel bærbar.
Send mig et svar så får du mine point for din ulejlighed.
MvH
Flemming
11. maj 2015 - 10:14 #5
HEJ Flemming,

Hvis dit project kræver en her og nu løsning, er PC-løsningen et klogt valg, fordi det kræver nogen forud-viden, og har du den ikke vil du løbe ind i en masse problemer.

Jeg synes også (men det er ment som et godt råd:) Dersom du har tid og lyst bør du sætte dig lidt mere ind i hvordan en uC'er er opbygget, virker og hvordan du får den til at gøre det du vil have den til at gøre. Det kan gøres for billige penge.

Det vil kunne spare dig for en masse kroner og ører i fremtiden.

Men det er dit valg.

Held og lykke med fremtiden..

KR
Avatar billede magic-mouse Novice
11. maj 2015 - 10:49 #6
Ellers ta et kig på raspberry pi, den burde kunne klarer det, den har alt inbygget som du behøver og virker være et bedre stykke hardware end Arduino hvor du skal investere tid eller penge i ethernet.

Hvis du skal ha strømsvagt kig på B+ modellen som er lidt bedre til det med strøm end B og B2
Avatar billede fnis Juniormester
11. maj 2015 - 13:33 #7
#6  Kan raspberry pi køre et mindre windows program i lighed med det jeg har linket?
Gatewayen sender data hvert 5. minut og programmet beregner produktionen.
Avatar billede magic-mouse Novice
11. maj 2015 - 13:51 #8
Det rygtes at raspberry pi 2 skal kunne kører windows 10. Om dit program kan køres på windows 10 ved jeg ikke.

Ellers kan du teste om den virker med MONO på linux, da raspberry pi køerer linux.

Men der er en bedre chance for at raspberry pi kan køere det end en arduino kan.
Avatar billede fnis Juniormester
11. maj 2015 - 15:35 #9
Findes der en win10 emulator til Raspberry pi?
Avatar billede magic-mouse Novice
11. maj 2015 - 16:18 #10
Nej. Ikke emulator. Bare operativ system, det kan kører direkte på.
Avatar billede fnis Juniormester
11. maj 2015 - 16:54 #11
Har du en ide om hvordan jeg kan få testet om programmet kan køre på raspberry
Avatar billede fnis Juniormester
12. maj 2015 - 18:49 #12
Har i forventning til at windows 10 på raspberry PI kan køre VB.net program?
Avatar billede magic-mouse Novice
18. maj 2015 - 16:00 #13
Hej  - Sorry lang weekend.

Iflg. microsoft skulle raspberry pi med win10 kunne kører VB.Net og C#.Net
Avatar billede fnis Juniormester
18. maj 2015 - 16:20 #14
Det lyder som en løsning. Tak for input