Avatar billede cider2000 Nybegynder
15. maj 2015 - 21:06 Der er 6 kommentarer

cand.merc.it tilstrækkeligt dybdegående?

Hej

Jeg er i tvivl om hvorvidt cand.merc.it-uddannelsen på CBS med IMBE profil er tilstrækkeligt dybdegående rent teknisk i forhold til datalogi.

Jeg er grundlæggende interesseret i alt der har med IT at gøre og er samtidig utroligt fascineret af Matematik. Jeg har kigget meget på CBS's HA IT og cand.merc.it uddannelser, da det umiddelbart virker som om de tilbyder en datalogisk rettet uddannelse samtidig med, at jeg også lærer at kunne begå mig i forretningsverdenen.

Naturligvis har jeg også overvejet datalogi på KU, men umiddelbart (og her må i også gerne sige mig imod) virker den lidt gammeldags i forhold til de teknologier og principper man introduceres til, samtidig med at man ikke lærer at organisere og styre større it-projekter.

Egentlig vil jeg bare gerne vide om det på cand.merc.it er muligt at gå i en datalogisk retning med supplement af ledelse og økonomisk forståelse i stedet for omvendt. Håber nogle herinde kan komme med nogle forslag.

På forhånd tak for vejledningen
Avatar billede chalde Seniormester
15. maj 2015 - 21:22 #1
Er selv DØK'er fra CBS og kan sige så meget, at jeg har tidligere medstuderende som ikke (længere) kan kode en "hello world", mens andre sidder som udviklere inden for de største virksomheder (ikke bare DK, men også på verdensbasis).
Men dertil har jeg kollegaer fra hhv. KU og DTU som har måtte tage supplerende kurser for at få dybere forretningsforståelse for at kunne lave den binding mellem IT og forretning, som er krævet af jobbet (såfremt det er et krav).
Det værende sagt, dem fra DTU og KU har en langt mere teknisk forståelse og forankring, men det er ikke dem der er bindeleddet mellem forretning og IT. Så absolut intet negativt at sige om dem. Fantastisk dygtige folk på deres område hvor DØK'ere sjældent (ikke umuligt på nogen måde) når op.

Teknik kan (næsten) altid outsources, forretningsforståelse er lidt mere tricky at outsource.

Hvis du ønsker mere info, så smid en private besked.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. maj 2015 - 05:34 #2
Hvad vil du vaere?

Business analyst, project manager, software manager eller lignende? cand.merc.it eller cand.it!

Udvikler, teknisk arkitekt eller lignende? Datalog eller ingeniør!

Generelt er jeg skeptisk overfor uddannelse i "forretnings forstaaelse" (ligesom uddannelser i "sikkerhed" og "arkitektur") - visse ting er ikke noget der laeres via uddannelse men gennem erfaring.

Jeg tror mere paa at tage den teknisk uddannelse og laere forretninsgforstaaelse end paa at tage en forretnings uddannelse og laere teknik.

Der er dog visse undtagelser. Hvis man vil arbejde med ERP systemer saa tror jeg at en oekonomi uddannelse suppleret me dlidt IT er godt, da det kraever rimelig dyb forstaaelse for diverse oekonomiske discipliner og IT delen alligevel er saa specialiseret at en IT uddannelse ikke hjaelper saa meget.
Avatar billede AndersKT87 Novice
16. maj 2015 - 11:02 #3
Jeg er også klar tilhænger af, at du lære teknikken først. Hvis du så synes det er sjovt/en god ide også at kunne forstå og arbejde med forretningen, så kan du jo efterfølgende forsøge at forme din karriere i den retning.

Jeg har dog selv taget den modsattevej. Jeg arbejder som SCRUM Product Owne. Jeg har en 100% forretningsmæssige baggrund, men har så derudover brugt 5 år på at lære mig selv at programmere ved at læse bøger, se videoer, læse artikler osv. Men det har givet mig den fordel på arbjdesmarkedet at jeg jeg forstår både den forrettnigsmæssige side af forretningen, men også den tekniskeside. Så når en fra forretningen kommer og spøger "kan i ikke lave en funktion der kan det og det", så kan jeg hurtigt screene det inden jeg tager det til udviklingen.

MEn ja, det korte og det det lange er nok, at hvis du bræder for et vis område så skal du nok komme dertil på en eller anden måde. Det er de færreste der arbejder med PRÆCIS det de er uddannet til :-)
Avatar billede finb Ekspert
16. maj 2015 - 14:08 #4
itu.dk var måske noget ?
Avatar billede chalde Seniormester
17. maj 2015 - 19:02 #5
Alternativet kunne også været at kombinere.
Ex. En Ha.IT med en Cand.IT.

Men uddannelsen alene er én ting. Der hvor man virkelig får mulighed for at opnå viden, er hvis man får et studierelevant job ved siden af. At kunne kombinere teori og praksis giver virkelig meget ekstra (både for ens egen læring men også på CV'et).
Avatar billede cider2000 Nybegynder
17. maj 2015 - 20:29 #6
Mange tak for alle de seriøse og velovervejede svar, tror lige det var hvad der skulle til, for at få mig på rette spor.

Jeg vil kigge nærmere på ITU's uddannelser, da de virker til at kombinere teknik og praksis i et mere passende forhold for mit vedkommende.