Avatar billede mikkel4229 Nybegynder
18. maj 2015 - 20:29 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Formatering af computer

Hej!

Jeg opgraderede for nogle år siden min gamle computer fra windows XP til windows 7. Selvom den har 6-7 år på bagen kører den fint, men den kunne godt trænge til en formatering. Spørgsmålet er bare hvordan. Jeg gik fra windows XP 32-bit til windows 7 32-bit med en opgraderingspakke, så jeg har ingen idé om hvordan jeg skal geninstallere windows 7.

Nogle bud?
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2015 - 20:41 #1
Formatering kan lettest ske, ved at sætte HDD til en anden computer, ellers skal man bruge et 3die parts prog. fra CD eller USB.
Install. af windows 7 kan desværre kun ske ved, at du først installere XP og derefter opgraderer til windows 7, fordi nøglen kun passer til en opgradering.
Avatar billede mikkel4229 Nybegynder
18. maj 2015 - 21:05 #2
Er der ikke andre måder?
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2015 - 21:19 #3
Jo du kan boote op på XP og formatere den derfra. Men med installation af windows er der ikke andet at gøre, når du kun har en opgraderings nøgle.
Hvis du installerer windows 7 direkte, vil den forlange en nøgle, og hvis du så bare stikker den opgraderings nøglen, får du at vide, at det ikke er den rigtige.
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2015 - 21:26 #4
Ps. Hvis du ikke har nøglen til XP er det muligvis lige meget.
Det er det i alt fald med opgradering til windows 8. Jeg opgraderede fra en windows 7, hentet fra nettet uden nøgle. Men jeg havde selvfølgelig opgraderings nøglen til windows 8.
Avatar billede mikkel4229 Nybegynder
18. maj 2015 - 21:36 #5
Da Microsoft stoppede med support af windows XP, hvad betød det så helt præcist for XP-brugere? Hvis det er fordi XP ikke længere virker, så ville det jo være lidt dumt at installere det.
Jeg tænkte også lige på hvad der sker med licensen når man formaterer? Jeg husker at vi havde 3 licenser hvor alle tre blev brugt. Kan den deaktiveres og aktiveres igen?
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2015 - 21:48 #6
Xp bliver mere sårbar over for hacker angreb. Men det er jo ikke dit problem, når du opdaterer til windows 7, så er det kun opgraderings nøglen som tæller. En ægte nøgle kan altid bruges igen, men hvis det er en OEM dvs. windows er købt installeret på maskinen, kan nøglen kun bruges der.
Hvis det er en windows købt på DVD kan nøglen også bruges på andre maskiner.
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2015 - 21:49 #7
Ps. du vil til sommer kunne opgradere din windows til windows 10 gratis.
Avatar billede mikkel4229 Nybegynder
18. maj 2015 - 22:01 #8
Men hvis der er konflikter mellem software, snavs, småfejl i systemet osv. på PC'en, så vil det vel ikke hjælpe meget at få windows 10 uden at den formateres. Vil det?
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2015 - 23:20 #9
Det kommer an på hvilke fejl det drejer sig om.
Du kan vælge en installation hvor intet gemmes, det vil sige, alt hvad der ligger på windows partitionen formateres før install. af windows 10. Hvilket så også betyder, at du skal geninstallere dine programmer.
Det kan man også på windows 8, så jeg formoder, at det også gælder 7, men så kommer du også af med alle software fejl og konflikter.
Avatar billede mikkel4229 Nybegynder
19. maj 2015 - 18:31 #10
Hvordan gør jeg det? Indsætter jeg bare disken og vælger det, eller...?
Vil det også fjerne eventuelle malware?
Avatar billede mikkel4229 Nybegynder
19. maj 2015 - 18:32 #11
Hov... Et skulle ikke have været sendt som et svar
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2015 - 20:24 #12
Ja Malware forsvinder ved formatering, men jeg kan ikke huske hvordan man gør med XP. Det er for mit vedkomme mange år siden. Men jeg lægger er par links fra nettet. Ellers send intern post til bruger 220661 han har vist en computer med XP.
https://support.microsoft.com/da-dk/kb/313348/da

http://www.computerdk.com/Fejlfinding/pc-support/191102.html
Avatar billede mikkel4229 Nybegynder
23. maj 2015 - 18:52 #13
Ta for hjælpen.. Skriver du lige en besked som svar så vi kan få lukket tråden?
Avatar billede visto Professor
23. maj 2015 - 22:56 #14
Jeg har haft meget gavn af at lave images af computerens tilstand ind imellem, så man kan komme tilbage til tidligere tilstande og gå videre derfra. Det kan du selvfølgelig ikke bruge lige nu, men måske fremover. Det kræver adskillelse af partition med programmer og så partition til alt andet, herunder images af programpartitionen. Så kan man til hver en tid gå tilbage, fx. i dit tilfælde til den oprindelige XP-installation, hvor alt det igennem årene opsamlede "snavs" jo ikke er med. Hvorefter du kunne have foretaget en ny opgradering med Windows 7, hvis jeg forstår din situation rigtigt. Så er man fri for formatering og nyinstallation.

Jeg bruger Paragon Backup & Recovery (gratis) til den slags. Det har i tidens løb sparet mig OCEANER af tid og har aldrig svigtet mig.
Avatar billede visto Professor
23. maj 2015 - 22:58 #15
Avatar billede mikkel4229 Nybegynder
17. juli 2015 - 15:59 #16
Efter som der ikke er kommet et svar, lukkes tråden.