Avatar billede visto Professor
23. maj 2015 - 21:25 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Findes der en Mac til mine behov?

Jeg er ved at skulle købe ny computer. Har i 20 år kørt med Windows-PC, ved alt om hvad det indebærer på godt og på ondt og har lært systemet rigtig godt at kende. Var egentlig indstillet på at købe en ny PC, og denne (i7'eren) er aktuelt bedste kandidat: http://www.electrola.dk/shop/fanless-extreme-pc-42c1.html - ikke mindst p.g.a. støjfriheden, som har meget høj prioritet hos mig. Og så havde jeg tænkt mig at købe en Eizo skærm med mat overflade.

En vens anbefaling af Mac har dog sat en research i gang: Skal jeg skifte til Mac (som jo også kan køre Windows)?

Jeg har så brugt en halv dag på at undersøge (stationære) Mac, men er her stødt ind i to forhindringer: 1) iMac har så vidt jeg kan se pr. definition blanke (ikke-matte) skærme. Det vil jeg under ingen omstændigheder have, 2) Mac mini (som så vidt jeg kan se er eneste stationære alternativ) forekommer dels - som jeg læser diverse anmeldelser o.lign. - fra Mac's side at være underprioriteret, dels er de langt mindre kraftfulde end både ovennævnte PC og andre Mac-computere, og endelig er det ikke svært at finde indlæg på nettet om problemer med maskinens blæserstøj.

Jeg har aktuelt en halvt år gammel Lenovo M93p (core 4, i7, 2,2 Ghz, 8 Gb RAM, 250 Gb SSD harddisk) som kører fantastisk (og som gør det svært at gå ned til lavere performance), men blæseren er uudholdelig, idet den konstant kører op og ned i hastighed med en frekvens på ca. 2 sekunder. Det kan jeg ikke holde ud at høre på (og det er der ikke noget at gøre ved, da jeg har fået maskinen byttet to gange og en af dem repareret, så maskinen ER bare sådan).

PC er jeg som nævnt velbevandret i. Mens jeg stort set kun kender til Mac fra dagens research på nettet.

Så min efterlysning er: Er der stationære Mac-muligheder, som jeg har overset, og som vil kunne modsvare mine krav (høj performance, ingen generende støj, mat skærm af høj kvalitet), og som vil være mere fordelagtig for mig end PC'en?
Avatar billede Blueeyez Mester
23. maj 2015 - 21:41 #1
Hvad laver du på computeren som du har nu?
Har du overvejet et andet Linux system ala Ubuntu/Mint?
Avatar billede visto Professor
23. maj 2015 - 22:02 #2
Til det sidste kan jeg svare: Kender ikke til Linux - Ubuntu/Mint.

Til det første: Relativ almindelig brug, dvs. hverken game eller video-redigering. Mest krævende er nok billedbehandling og det at jeg har flere programmer kørende ad gangen, fx: lokal server (XAMPP), FTP-program, teksteditor, browser, mail (Thunderbird) m.m. Men jeg sætter pris på, at computeren reagerer spontant og øjeblikkeligt på mine kommandoer, altså at det hele kører ubesværet. Og her har Lenovoen vist sig fantastisk, også med skift mellem programmer, opstart, nedluk osv. Altså sådan som det egentlig burde være, når computer-stenalderstadiet et ovre.
Avatar billede Blueeyez Mester
23. maj 2015 - 23:51 #3
Vil anbefale dig at prøve Ubuntu så :-)
For forholdsvis professionel hjælp vil jeg anbefale ubuntudanmark.dk/forum

Afhængigt af hvilket program du bruger til billedredigering.. Mac er jo godt til lige netop multimedia redigering, men Ubuntu klarer sig nu godt, men da du har ret godt udstyr, så vil jeg anbefale dig Ubuntu 14.04 (Lang tids support, 2019) og 15.04, 9 måneder support. 14.04 er for dem der ønsker det skal køre rock solid hvor 15.04 er den nyeste ikke LTS som har noget af det nyeste i sig.. Det kræver en omstilling fra din side, men det vil det jo os gøre hvis du vælger Mac..

Dernæst, så er Ubuntu jo helt gratis og du har jo allerede hardwaren :-)
Avatar billede visto Professor
24. maj 2015 - 00:05 #4
Jeg er slet ikke med på hvad du taler om. Jeg skal til at købe ny computer; det er hvad mit spørgsmål handler om. Så jeg har på den baggrund ingen hardware.
Jeg har derfor ikke gået nærmere ind i hvad ubuntu er, da jeg tror vi snakket forbi hinanden.
Læs venligst mit indledende indlæg igen.
Avatar billede chalde Seniormester
24. maj 2015 - 01:30 #5
Så min efterlysning er: Er der stationære Mac-muligheder, som jeg har overset, og som vil kunne modsvare mine krav (høj performance, ingen generende støj, mat skærm af høj kvalitet), og som vil være mere fordelagtig for mig end PC'en?
Hvis du er Windows-bruger og ikke har konkrete behov for noget en Mac tilbyder på OS siden, så ser jeg ingen grund til at gå i den retning. På Mac-siden betaler du meget for designet (herunder meget på det ydre, et + for nogle, ligegyldigt for andre), så du kan potentielt få mere performance pr. krone med en PC. Dertil at du på mange Mac-produkter har få til ingen muligheder for opgradering (ram/harddisk inkluderet). Så med en Mac mini er du låst til det du køber den med (medmindre du bryder garantien for at udvide med en anden disk, som umiddelbart er det eneste der, med lidt snilde, kan opgraderes). Ellers skal du op i en Mac pro til 27.000kr og op.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
24. maj 2015 - 06:30 #6
Helt enig med #5
For nogle år siden var der forskel i lydniveauet mellem Mac og de fleste pc'er. Pc havde en lille, hidsig propel som CPU-køler, og Mac havde en mere langsom og storbladet propel, som blæste hen over hele bundkortet.
Nuværende generationer af pc er generelt mindre støjede.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
24. maj 2015 - 06:31 #7
*støjende
Avatar billede chalde Seniormester
24. maj 2015 - 09:33 #8
Nu skriver du godt nok at du har fået den ombyttet flere gange, men se evt. om din er på listen her. Det kunne være et forsøg værd: http://support.lenovo.com/my/ms/documents/ht081544
Undlad at køre opdateringen hvis du er usikker på om din model er på listen.
Du kan også bare køre systemupdate og såfremt der er en bios opdatering, vil det sørge for opdateringen: http://support.lenovo.com/us/en/documents/ht003029
Avatar billede visto Professor
24. maj 2015 - 09:54 #9
Tak for svar.
#8. Jo den er på listen (M93p tiny 10AB - så er andre advaret), og alle former for opdateringer er foretaget.

Jeg har ingen konkrete Mac behov. Vennen, der anbefalede, fremhævede blot at den kører mere problemfrit, og jeg da i årenes løb også sloges meget med Windows og brugt meget tid dermed.

Designet har ikke den store betydning for mig, og jeg vil ikke betale mere isoleret for det, så heller ikke det trækker.

Jeg har også bemærket, at man er "låst", når man køber en Mac mini.

chalde og FinnRasmussen, læg venligst svar til point for jeres relevante betragtninger. Jeg afventer dog lige pointuddeling/afslutning for at se, om der måtte komme brugbare svar, der tilføjer nyt.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
24. maj 2015 - 10:44 #10
Ikke point.
Avatar billede visto Professor
24. maj 2015 - 11:00 #11
#5: Mac Pro var jeg ikke opmærksom på. Og den ser jo ud til at levere det jeg godt vil have: Stor ydeevne, der er ingen (blank) skærm med og ifølge producentens egen beskrivelse er maskinen utroligt stille. Men prisen...og når jeg som nævnt ikke har deciderede Mac-behov, så opleves det ikke som attraktivt. Det peger kraftigt i retning af at fortsætte med Windows.
Avatar billede Blueeyez Mester
24. maj 2015 - 11:35 #12
#4 Ja okay, en mindre fejl læsning :-)
Men fortsat, hvis du køber den pc fremfor en mac, så er der jo mulighed for Linux Ubuntu/Mint (Der er mange flere distroer end dem)..

Iøvrigt så er hverken Mac, Windows eller Linux systemer helt fejlfri.. Linux er gratis, Mac koster, men kører da os godt det meste af tiden. Windows koster, men du er fuldtidsansat barnepige..
Avatar billede chalde Seniormester
24. maj 2015 - 12:48 #13
#12 Det er et meget fint korstog du har kørende mht. Linux vs Windows (tror snart du har promoveret Linux i samtlige tråde ;) ), men  husk nu på at der er forskellige behov. Dertil er Windows langt fra så stort et arbejde som du gør det til (personligt bruger jeg langt mere tid på at opsætte og vedligeholde min Linux-æsker end mine Windows).

#11 Ingen point til mig tak.
Avatar billede Blueeyez Mester
24. maj 2015 - 16:27 #14
#13 er nu os imod Æble pcerne ;-)

Der er grund til jeg spurgte efter hvad spørger bruger ;-)
Jeg er ikke fanatiker, men synes det er vigtigt at folk får øjnene op for hvilke valg de har ;-)

Gad nu godt skrive en masse om fordele og ulemper, men da dette er gjort vil jeg nøjes med at linke til dem :-) - http://www.whylinuxisbetter.net

Lyder som om du kører med Arch linux :-)
Avatar billede chalde Seniormester
24. maj 2015 - 19:08 #15
#14 Har 10 Debian, 3 Ubuntu, 2 CentOS og så mine 3 Windows æsker.
Og det der står på http://www.whylinuxisbetter.net/ skal gerne tages med et gran salt. Der findes malware (de nævner specifikt virus, hvilket er misvisende), usikkerheder, sårbarheder en masse til Linux. Drivers er bestemt en nødvendighed på Linux. Linux kan i den grad køre sig selv i sænk på samme måde som Windows (og helt andre måder) osv.
Jeg kører med glæde begge dele som du kan se, men at sige det ene er bedre end det andet, eller at alle bør prøve Linux, er ikke vejen frem IMO. Folk har deres behov, føler sig hjemme i et specifikt OS mv. Så det er mere at løsningen ikke altid er "skift til Linux", men at afdække behov og færdigheder, switching cost (herunder tid) mv. Så inden man smider "skift hele dit kernesystem ud med noget andet", så er det en god idé lige at få afdækket behovet mv. (som i denne tråd).

Sorry for off topic til opretter.
Avatar billede Blueeyez Mester
24. maj 2015 - 19:25 #16
#15 I Linux skal du køre sudo for at kunne afvikle kode ala virus. Du kan altid få virus, men det er immerværk ikke nemt i Linux kontra Windows.. Kører nu på 2 år uden problemer.. Eneste årsag til jeg må formatere er fordi jeg er Bleeding Edge bruger..

Driverne er en del af kernel. Kun hvis du har Nvidia/Ati at du skal ind og vælge en driver i systemet (Hvilket dog fortsat er nemt)..
Forskellen er blot at i Windows skal man som regel ind på producentens side og hente driverne.. Det er en sjældenhed i Linux i samme omfang..

Spørger havde overvejet Mac.. Det er mig bekendt os en helt anden verden eller minder Mac og Windows om hinanden nu? :-)

Se #2, så vil du se at jeg spurgte ind efter behovet ;-)
Avatar billede visto Professor
25. maj 2015 - 15:53 #17
Afslutter hermed og takker. Kører videre med Windows.