Avatar billede htmlkongen Novice
25. maj 2015 - 07:53 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

NAS disk og AcecssPoint?

Hej.

Jeg vil gerne have bedre dækning til mobile enheder, og påtænker et par accesspoints. (Stort område det skal dække)

Jeg har tidligere gode erfaringer med Linksys/Cisco.

Endvidere skal jeg have en NAS disk som skal spejle over på en anden harddisk.

Hvad skal jeg købe - og hvorfor?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. maj 2015 - 12:32 #1
Lidt mere info:

Hvor stort et område og er det i bygninger? Er der særlige forhold?

Vil du have spejlingen til at foregå imellem to NAS'er via LAN/WiFi, skal du være OBS på at det med stor sandsynlighed vil give problemer med andre devices i al den tid, den indledende synkronisering står på! I givet fald vil det være bedst at lade dem komme i sync (f.eks. via Gbit Ethernet) inden de går trådløs.

De bedste hilsner
Avatar billede htmlkongen Novice
25. maj 2015 - 13:13 #2
Tak for svar.

Området er som sådan ikke stort, men der skal hvert fald være to AP til at dække området. Fra A-B er der nok 50 meter, med en del mure imellem (to plan) ... Særlige forhold .. Næh, ingen massive betonmure mv. Der er kablet meget rundt, så det er ikke svært at finde en sted at sætte de to AP til.

Mht. NAS, så skal det "bare være en disk som har to diske i en enhed". Blot hvis den ene brænder af, at man kan skifte den ud, og så ligger den data over på den nye disk igen, når den kommer i.  Så én NAS, men med RAID (to diske) ...

Håber at det giver mening til et par produkter :-)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. maj 2015 - 13:57 #3
Det giver fint mening. Jeg ville nok gå efter en enkel løsning med en WiFi-router mod internet og måske to range-extenders til at sikre dækningen. NAS tilsluttet direkte på routeren.
Valg af NAS skal du basere på features. Alle NAS med to diske kan køre RAID1 (spejling), og hastigheden på NAS vil, i hvert fald for "hjemme-NAS", ikke være enorm, så har du ingen specielle ønsker her, kan du prioritere efter pris, mærke eller hvad du selv vægter tungest.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. maj 2015 - 14:02 #4
Avatar billede htmlkongen Novice
25. maj 2015 - 14:15 #5
Tak for svar :-)

Skal --> http://www.edbpriser.dk/access-point/linksys-wireless-n-range-extender-re1000-id-5359948.aspx ikke sidde på samme fase før at det kommer til at virke?

Der sidder allerede router som styrer netværket, så et par stykker af disse burde være OK? Hvordan sættes de op?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. maj 2015 - 14:31 #6
Range-extenders har ikke noget med el-nettet at gøre - de hedder powerline-adapters. En range-extender plejer der ikke at være noget opsætning af, og to burde give fin dækning. De vil fungere som repeaters.
Avatar billede htmlkongen Novice
25. maj 2015 - 14:46 #7
Men skal de ikke indstilles til det eksisterende netværk (DHCP range - eller WIFI?)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. maj 2015 - 18:26 #8
Du skal tænke på, at den bare sender det videre, den modtager - den er ikke inde og lave nogen form for routing eller validering af pakkerne, så den behøver ikke noget kendskab til det netværk, den "bor" i.
Avatar billede htmlkongen Novice
25. maj 2015 - 18:43 #9
OK. Sørger den selv for at arrangere kanaler, og der er vel kun et SSID osv?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. maj 2015 - 18:52 #10
Du kan se, præcist hvordan den gør det her: http://downloads.linksys.com/downloads/userguide/RE1000_UserGuide.pdf
Avatar billede htmlkongen Novice
26. maj 2015 - 19:54 #11
Tak. Jeg prøver det. Smid et svar hvis du går op i point :)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
26. maj 2015 - 20:02 #12
Super - det VIL spille sammen.

Ha' en god aften!