Avatar billede ANTWORDTRE Nybegynder
28. maj 2015 - 11:32 Der er 14 kommentarer

Tilslut flere computere til konfigureret router

Jeg har netop konfigureret vores router og nu kan jeg kun komme på nettet fra den computer hvor jeg lavede konfigurationen. Hvordan tilslutter jeg hjemmets anden computer tiol den konfigurerede router?
Avatar billede sonalias Seniormester
28. maj 2015 - 11:35 #1
Din konfiguration har tydeligvis ikke været korrekt.
Hvad har du konfigureret? Er det en ny router fra en tele udbyder?
Rookie løsning er at slå DHCP til på din nye router så den selv sørger for alt der hedder ip-adresser og andre grimme ting :)
Avatar billede jørn meyer Mester
28. maj 2015 - 11:47 #2
Har du selv konfigureret de øvrige computere i netværket?
Har dine computere i netværket faste ip-adresser?
Har dine computere i netværket samme netværksstruktur som din nye router?
Vær opmærksom på, at mange routere automatisk laver netstrukturen
Hvis dine øvrige computere eks. har 10.148.1.0
så ser de ikke routeren.
Har du en server stående i netværket der kører som dhcp server?
Avatar billede ANTWORDTRE Nybegynder
28. maj 2015 - 12:23 #3
Sonalias: Jeg har konfigureret en gammel router for at give den en sikkerhedsnøgle. Vi havde genstartet routeren fordi en af vores computere ikke loggede på og efter genstarten var den usikkert netværk.
Hvad vil det sige at slå DHCP til?

jrnmeyer: Den anden computer er ikke konfigureret? Bør jeg gennemgå samme process med den?
Hvad vil det sige at have fast ip-adresse og hvor finder jeg den info?
Hvor kan jeg finde computerens netværksstruktur?
Avatar billede sonalias Seniormester
28. maj 2015 - 12:31 #4
Snakker vi om trådløst netværk, siden du siger  noget om usikkert netværk?
Og ka nden anden computer overhovedet se netværket eller ?
Avatar billede ANTWORDTRE Nybegynder
28. maj 2015 - 12:33 #5
ja! Trådløst netværk.Og den anden computer ser nettet, men melder fejl når jeg prøver at oprette
Avatar billede johnwpd Praktikant
28. maj 2015 - 13:51 #6
Hvis du "kun" har ændret konfigurationen for at ændre logon-kodeordet, så kan de mislykkede logonforsøg skyldes, at computeren husker netværkets gamle logon-konfiguration og prøver at logge på enten uden kodeord eller det gamle kodeord.
Prøv at slette netværket (routerens SSID) på computeren, genstarte computeren og derefter søge efter  netværk. Når pc'en finder netværket bliver du tvunget ud i et billede, hvor du skal indtaste koden.
Avatar billede ANTWORDTRE Nybegynder
28. maj 2015 - 14:07 #7
Det lykkedes!!!! Begge computere er nu på det trådløse net. 1000 tak for hjælpen!
Avatar billede ANTWORDTRE Nybegynder
29. maj 2015 - 18:34 #8
Jeg er loebet ind i et nyt problem. Den ene computer kan nu ikke faa adgang til nettet. (Det kunne den i gaar efter konfigurationen, og den anden computer fanger ogsaa nettet) beskeden er at der er adgang: "kun lokalt". Og at "Der muligvis er opstaaet et problem med konfigurationen af DNS-serveren".

Kan nogen hjaelpe med at loese det?
Avatar billede johnwpd Praktikant
29. maj 2015 - 19:00 #9
Det er desværre et kendt problem, som jeg som oftest løser ved at slukke/tænde routeren.
Alt efter hvilket styresystem din pc kører kan du også prøve at deaktivere og aktivere netkortet i din pc.
Avatar billede tryltryl Juniormester
29. maj 2015 - 19:04 #10
Sørg for at de to routere ikke har samme lan ip.
Avatar billede tryltryl Juniormester
29. maj 2015 - 19:12 #11
Næ hov. Det er da ikke den tråd med to routere...
Avatar billede ANTWORDTRE Nybegynder
29. maj 2015 - 20:25 #12
johnwpd:Jeg har un baade forsoegt med at slukke routeren og ogsaa deaktiveret/aktiveret netvaerkskort uden held. Mon du kender til andre metoder til at faa forbindelse?
Avatar billede johnwpd Praktikant
30. maj 2015 - 12:28 #13
@Antwordtre. Nej desværre, nu er jeg også løbet tør for ideer. Kunne det måske være driveren på dit netværkskort, der er blevet syg? Jeg tror det ikke men alligevel:
Der kan i hvert fald ikke ske noget ved at du prøver at slette netværkskortet.
Gå i "enhedshåndtering" (via kontrolpanel) og højreklik på det trådløse netværkskort og slet kortet.
Genstart pc'en og den vil finde netværkskortet og installere den tilhørende driver.
Jeg ved ikke om det hjælper - men er forsøget værd.
Avatar billede ANTWORDTRE Nybegynder
01. juni 2015 - 20:41 #14
Jeg havde computeren slukket hele weekenden, og da jeg tændte for den i dag fandt den selv det trådløse net. Jeg ved ikke hvordan det er gået til, men hvertfald er jeg på nu :)

Tak for hjælpen til alle!