Avatar billede solskinsdag Juniormester
29. maj 2015 - 20:16 Der er 5 kommentarer

køb af brugt software

Jeg har læst, at man nu lovligt, må købe og bruge, andres brugt software.
Altså, at de må sælge det, så jeg kan installere det lovligt på min computer.

Er der hold i den påstand ?

giv mig et link, der bekræfter det :-)

hvis jeg køber brugt software, hvad skal jeg efter Jeres mening, da holde øje med, i forhold til,at kunne bevise, at mit købt, var/er gjort i god tro ?

Tak for Jeres svar
Avatar billede claes57 Ekspert
29. maj 2015 - 20:45 #1
det kommer an på den enkelt licens-kontrakt. Men der er solgt mio af pc'er med windows installeret uden at microsoft har brokket sig.
Ved nogle pakker er der et klistermærke med licenskode med (på pc'er sidder typisk et mærke med windows koden). Ejeren af dette mærke har retten (vedr win er det oftest klistret på pc, så det følger maskinen hvis OEM-licens).
Det er helt ligemeget om du er i god tro - det er licensregler for software der gælder. Har du ikke rettighed, så vil de afinstallere det hos dig (eller kræve efterbetaling) - og muligvis søge at få dig dømt - men det er normalt ret dyrt overfor en privat enkeltbruger, så det sker ikke.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
29. maj 2015 - 22:19 #2
Dit spørgsmål er placeret under Illustrator.
Jeg har en énbruger licens til Adobe CS5 med installationsmedie.
Efter installation virker programmet ikke, før det er aktiveret online hos Adobe. Hvis jeg vil flytte det til anden pc, skal det først deaktiveres online, så det ikke virker. Hvis jeg afinstallerer uden at have deaktiveret, er licensen stadig i brug hos Adobe.
Det samme må gælde ved salg. Hvis sælgeren har deaktiveret licensen før afinstallation, er den frigivet til brug på anden pc.
Avatar billede jensenjs Juniormester
30. maj 2015 - 10:11 #3
Er programmet først registreret hos en person, så er det som #2 skriver, så skal det typisk afregistreres/omregistreres før salget reelt er fuldført.

Men selvfølgelig der er forskel på de forskellige selskabers betingelser.

Og det er først når vi eventuelt vil lade ejerskabet overgå til andre at vi opdager at det skal omregistreres.

Jeg registrerer sjældent mine programmer hvis jeg kan undgå det.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
30. maj 2015 - 11:17 #4
#3
Adobes Creative Suite programmer kan ikke køre, før de er registreret. Ved online aktivering skrives der til en fil på harddisken, og først derefter kan de startes.
Så har Adobe kontrol med, at licensen kun er i brug på én pc ad gangen. Deres programmer er jo også temmelig dyre.
Surt, hvis harddisken går ned, uden at man har deaktiveret dem. Så skal man sandsynligvis igennem en masse bøvlet kommunikation med Adobe for at få licensen igen - medmindre man har et drive image, som kan lægges på en ny harddisk.
Avatar billede jensenjs Juniormester
30. maj 2015 - 12:34 #5
Jeps, det var også sådan jeg forstod dit indlæg.

Jeg synes det med at du kan registrerer og de-registrerer er en genial ide, selv om det lyder besværligt.

Og ja hvis hdd dør, så skal man selvfølgelig kontakte firmaet, og de er heldigvis til at tale med da de udmærket ved hvor og hvornår man har installeret og registreret, og jeg er ikke i tvivl om at programmet hver gang det startes op så kontakter formaets server.

Jeg har endnu ikke oplevet modvilje de gange jeg har måtte gå den slagne vej.

et par gange med død hdd og sidste gang da jeg havde indbrud og de tog 3 bærbare og to tablets.

Jeg mangler dog at kontakte et par virksomheder endnu.